Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
ДВЕСТА СЕДЕМДЕСЕТ И ПЪРВО ЗАСЕДАНИЕ
София, четвъртък, 19 януари 2017 г.
Открито в 10,00 ч.
19/01/2017
Видео архив » Преглед на видео архив
Председателствали: председателят Цецка Цачева и заместник-председателят Димитър Главчев

Секретари: Александър Ненков и Юлиан Ангелов


ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Добър ден! Налице е кворум. (Звъни.) Откривам пленарното заседание.
Уважаеми господин Президент на Република България, уважаема госпожо Вицепрезидент на Република България, уважаеми господин Министър-председател в оставка и министри в оставка, Ваше Светейшество, уважаеми госпожи и господа, членове на Конституционния съд, уважаеми народни представители, Ваши превъзходителства, уважаеми гости!

Откривам пленарното заседание на Народното събрание с първа точка от дневния ред:
ТЪРЖЕСТВЕНА ЦЕРЕМОНИЯ ПО ПОЛАГАНЕ НА КЛЕТВА ОТ НОВОИЗБРАНИЯ ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ РУМЕН РАДЕВ И ОТ НОВОИЗБРАНИЯ ВИЦЕПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ИЛИЯНА ЙОТОВА.
Съгласно Решението на Народното събрание от 18 януари 2017 г., тържествената церемония се предава пряко по Българската национална телевизия и Българското национално радио.
Моля в пленарната зала да заповядат новоизбраните президент и вицепрезидент на Република България – господин Радев и госпожа Йотова. (Ръкопляскания. Всички стават.)
Уважаеми народни представители, уважаеми гости на церемонията! Съгласно
„РЕШЕНИЕ
№ 4033-ПВР от 15 ноември 2016 г. на Централната избирателна комисия относно обявяване на окончателните резултати от изборите за президент и вицепрезидент на републиката и на имената на избраните президент и вицепрезидент на републиката
На основание чл. 93 и чл. 94 от Конституцията на Република България, чл. 57, ал. 1, т. 1, чл. 311, т. 5 и чл. 344 от Изборния кодекс и Решение № 3984-ПВР от 8 ноември 2016 г., Решение № 3992-ПВР от 10 ноември 2016 г., Решение № 3995-ПВР от 10 ноември 2016 г. и Решение № 4032-ПВР от 15 ноември 2016 г., Централната избирателна комисия
РЕШИ:
Обявява за избран за президент на Република България Румен Георгиев Радев. (Ръкопляскания от БСП ЛБ, ДПС и АБВ.)
Обявява за избрана за вицепрезидент на Република България Илияна Малинова Йотова. (Ръкопляскания от БСП ЛБ, ДПС и АБВ.)
Господин Радев, заповядайте на трибуната за полагане на клетва.
Моля Ви да повтаряте след мен. (Всички стават.)
ПРЕЗИДЕНТ РУМЕН РАДЕВ (с ръка върху Конституцията на Република България): „Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа. Заклех се!“ (Ръкопляскания.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Честито, господин Радев. (Ръкопляскания. Председателят Цецка Цачева и заместник-председателите Димитър Главчев, Янаки Стоилов, Иван Иванов и Красимир Каракачанов поздравяват президента Румен Радев. Президентът целува кръста, прекръства се и целува ръката на патриарх Неофит.)
Моля Ви да подпишете клетвения лист. (Президентът подписва клетвения лист.)
А сега моля госпожа Йотова за полагане на клетва.
Повтаряйте след мен.
ВИЦЕПРЕЗИДЕНТ ИЛИЯНА ЙОТОВА (с ръка върху Конституцията на Република България): „Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа. Заклех се!“
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Честито, госпожо Йотова. (Ръкопляскания. Председателят Цецка Цачева и заместник-председателите Димитър Главчев, Янаки Стоилов, Иван Иванов и Красимир Каракачанов поздравяват вицепрезидента Илияна Йотова. Вицепрезидентът целува кръста, прекръства се и поздравява патриарх Неофит и министър-председателя Бойко Борисов.)
Моля да подпишете клетвения лист. (Вицепрезидентът подписва клетвения лист.)
Да чуем химните на Република България и Европейски съюз. (Звучат химните на Република България и Европейския съюз.)
Уважаеми господин Радев, избран за президент на Република България, имате думата да произнесете слово пред Народното събрание на Република България.
ПРЕЗИДЕНТ РУМЕН РАДЕВ: Уважаеми господин Президент, уважаема госпожо Вицепрезидент, уважаема госпожо Председател на Народното събрание, уважаеми господин Премиер в оставка, Ваше Светейшество, уважаеми госпожи и господа членове на Конституционния съд, уважаеми членове на Министерски съвет в оставка, уважаеми народни представители, Ваши превъзходителства, господа генерали и адмирали, скъпи съотечественици!
Позволете ми най-напред да благодаря за доверието да бъда президент на държава с 13 века история, да бъда държавен глава на многолик народ, в който от столетия съжителстват етноси и религии, но отказват да се смирят политическите страсти.
Мнозина днес казват, че времената са трудни, но животът изглежда подреден само в застиналите страници на историята, когато е преразказан в минало свършено време. Политиката се случва винаги в сегашно тревожно време. Тя зависи от способността на милионите граждани да осъзнаят общите си интереси, от лоялността на политиците към народа, от морала им да надмогват личната корист и егото си в името на обществения интерес, от волята им да отстояват дори непримирими позиции в името на добруването на България. Такава е логиката на демокрацията.
Държавност се гради с натрупване, затова бих желал да изкажа своята признателност към постигнатото от моите предшественици – Жельо Желев, Петър Стоянов, Георги Първанов и Росен Плевнелиев.
Всяко поколение има своите изпитания. Преходът се оказа нашият жребий. Той донесе капитални обществени промени. Приета бе нова Конституция. Тя установи демократичните принципи, плурализма и разделението на властите.
Икономическите реформи, макар и болезнени, доведоха до превръщането на плановата икономика в пазарна. България постигна важни стратегически цели: членството в Европейския съюз и НАТО. От панорамен поглед страната е изпълнила програмата на историческия преход, но панорамният поглед е привилегия на политиците, инструмент на анализаторите. Погледът на обикновения гражданин вижда друго. Свикнахме да гласуваме, ала мнозина днес не виждат смисъл да го правят. Примирихме се с изборните злоупотреби. Имаме многопартийна система, но партиите са повече от идеите за България. Появиха се бизнес партии, лабораторни политически проекти, чуждопоклоннически формации. Партийната генетика в зората на прехода изглеждаше по-автентична от днешната политическа ГМО-кухня, а отчуждението на гражданите от политическата класа е благодатна почва за популизъм. Ерозията на българската демокрация е ескалиращ проблем.
Проведеният през ноември 2016 г. референдум, макар да остана под законовия праг за валидност, показа, че българите искат личности в парламента и ограничаване на партийните субсидии. Отговорност на народните представители е да намерят решение на тези граждански очаквания.
Реформата на Изборния кодекс трябва да е такава, че да не създаде повече проблеми, отколкото се опитва да реши, да повиши индивидуалната отговорност на народните представители пред избирателите, да предложи на гражданите избор между личности, но да не остави стотици хиляди българи без политическо представителство.
Парите за партиите следва да се ограничат чувствително, но с ясното съзнание, че, лишени от разумно финансиране, партиите ще станат още по-зависими от лобисти и външни фактори.
Липсата на справедливост е друг структурен проблем на българското общество. Тя е навред – в драматичната пропаст между бедни и богати, в контраста между столицата и селата, в окаяното състояние на българския Северозапад, в чувството за социална обреченост, безнаказаната корупция и злоупотребата с власт.
Несправедливостта е сред основните мотиви за емиграция.
Обществените очаквания са фокусирани в съдебната система, която е призвана да бъде стожер на справедливостта. Тук погледът на европейските партньори и този на българските граждани вижда едно и също – правосъдието е бавно, общественият авторитет на съдебната власт е нисък, шири се усещане за безнаказаност.
Считам, че съдебната реформа трябва да е приоритет на следващото Народно събрание и да постигне ясни цели: бързо, справедливо и независимо правосъдие, но само промяната в структурата на съдебната власт не решава проблемите в правораздаването. Необходим е комплексен подход, усъвършенстване на процесуалните закони, осигуряване на необходимия брой магистрати, повишена отговорност в системата, решителни антикорупционни мерки.
В същото време съдебната реформа не трябва да се възприема като панацея за справянето с недъзите в обществото ни. Без обединените усилия на институциите, партиите и гражданските структури и без непримиримостта на обществото няма как да се справим с корупцията и престъпността.
Сянката на несправедливостта лежи и върху двете най-важни социални системи – здравеопазването и образованието. Проведените реформи не създадоха работещи механизми. Шансовете на дете от големия град са несравними с тези на негов връстник от село – без училище и без доктор.
В здравеопазването отчитаме все повече отделени средства, но обикновеният пациент често се сблъсква с доплащане, чакане и некачествени здравни услуги.
Българските лекари масово емигрират. Системата се нуждае от строг контрол, по-малко бюрокрация, професионален морал, който да върне доверието на пациентите и мотивация, която да отвори перспектива на лекарите и медицинските сестри тук, в България.
Образованието би трябвало да съдейства за равния старт на българските деца, независимо от материалното състояние на семействата. Уви, тук също обикновеният българин се сблъсква с формален учебен процес и доплащане. Резултатите са ранно отпадане и функционална неграмотност. Ниският социален статус на учителя е съществена част от проблемите в системата. Във висшето образование очевидно се налага оптимизация на многобройните висши училища. Местата за студентите са повече от кандидатите за тях. На трудовия пазар дипломите и научните звания без покритие имат вреден ефект, сравним с фалшивите пари в икономиката.
Нужни са обединените усилия на държавата, академичната общност и бизнеса за развитието на млади хора, които да посрещат предизвикателствата на бъдещето не само с наизустени знания, а и с умения за самостоятелно, творческо мислене и адаптивност. (Шум и реплики.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Моля за ред в залата!
ПРЕЗИДЕНТ РУМЕН РАДЕВ: Българската наука е сред недолюбваните деца на прехода. Внушението, че единствено пазарът трябва да определя нейното финансиране е плод на невежество. Собствената научна експертиза е елемент от националния суверенитет, без който поставяме страната в зависимост. Ред научни занимания нямат непосредствена пазарна проекция, но са жизнено важни за обществото. Длъжни сме да съхраним и развием научния потенциал на България чрез стимулиране на работните връзки между студенти и учени и адекватно финансиране на научните програми.
Културата, редом с образованието, е другият стожер на националната идентичност. Държавната подкрепа е наложителна за оцеляването и развитието на нашата култура в епохата на глобализация.
Българският преход съвпадна с триумфа на пазарната икономика в цял свят. Но пазарна ли е българската икономика към днешна дата? Механизмите за защита на конкуренцията очевидно работят зле, картелизацията е осезаема в много сфери. Потребителската защита е недостатъчно обезпечена от закона, административните тежести спъват бизнеса. Българската икономика изглежда устойчива, данъците са ниски, растежът е налице, макар и далеч от необходимия, за да наваксаме общото си изоставане. Но и тук погледът на обикновения гражданин вижда друго. Десетки хиляди българи са на гурбет, за да изхранят семействата си. Липсата на действаща регионална политика води до икономическа и социална некроза на обширни региони. В много села се завърна вересията. Корупцията и несигурната нормативна среда възпират чуждите инвеститори. Бедността на хиляди българи е упрек към всички нас. От нея избуява и престъпността. Бизнесът има нужда от реална конкуренция и ограничена, но действена регулация, а българите заслужват достойно заплащане. Задлъжняването и обедняването на домакинствата подронва средносрочната перспектива на обществото.
Преходът е тежко изпитание за българите, но в пустинята на прехода не бива да изоставяме по-немощните и най-бедните. Сред тях са хората с увреждания и пенсионерите. Икономическата логика, според която слабите хора са в тежест на обществото, трябва да отстъпи пред разбирането, че тъкмо слабите поддържат будна нашата човечност. Общество, което загърбва солидарността, се обрича на духовен фалит.
Нерешените проблеми на прехода прераснаха в опустошителна демографска криза. Тя може да бъде преодоляна само с комплексни мерки в областта на икономиката, образованието, здравеопазването, масовия спорт, културата, хармоничното развитие на регионите и общините и социални политики, ограничаващи бедността и изключването. Мерките за понижаване на смъртността и повишаване на раждаемостта не могат да решат проблема сами. Важно е да създадем условията, при които младите да остават в България, да създават семейства и да раждат децата си тук, а българите, живеещи в чужбина, да не късат духовната връзка с родината. Ще работя с всички сили сънародниците ни зад граница да усещат подкрепата и грижите на България, независимо в кой край на света се намират.
Дами и господа, като президент нямам амбицията да превишавам своите конституционни правомощия, но и няма да допусна тяхното орязване или фактическо обезсилване. Осъзнавам ясно, че държавният глава по същество е лишен от законодателни и изпълнителни правомощия, но и никоя институция сама не е способна да постигне големи национални цели. Президентската институция съсредоточава широк кръг от функции и разполага с правомощия по отношение на трите власти. Ще използвам всички възможности за насърчаване на диалога и взаимодействието между институциите, политическите и обществените сили, защото не партийният монопол върху институциите, а балансът и сътрудничеството между властите и диалогът с гражданското общество са гарант за демократичното развитие и просперитета на страната ни. Ще стимулирам обществени дебати по важни теми и ще търся максимално съгласие при вземане на решения, ще следя институциите да работят за дългосрочните интереси на страната, а не да подменят приоритетите на нацията в името на краткосрочни цели. Ще бъда президент на всички българи, независимо от партийна принадлежност, религия и етност. Ще отстоявам надпартийността на институцията и ще се противопоставям решително на опитите за разделение и поляризация на обществото ни.
Българската Конституция отрежда на президента важни прерогативи в сферата на външната политика и сигурността. Националната сигурност е всеобхватна система. Тя започва от външната политика, продължава със сигурността на националните граници и завършва с осигуряването на реда в страната и гарантирането на спокойствието, свободата и достойнството на отделния гражданин.
България днес е член на Европейския съюз и НАТО. Членството в двата съюза е стратегически избор, който не трябва да бъде поставян под въпрос. Той почива на споделени ценности и отговорности с останалите партньори, но ефективното членство предполага ясно осъзнаване и последователно отстояване на националния интерес в рамките на двете семейства с активно участие в изработването на общите решения. Българската външна политика трябва да се формулира у нас и да се отстоява навън, а не обратното. Тази политика трябва да бъде отворена към света и да печели приятели и партньори, а не врагове.
България има потенциал да засили активната си роля в Югоизточна Европа с инициативи и действия за повишаване на сигурността, сътрудничеството и икономическото развитие на региона.
Изминалата година беше белязана от британския вот за напускане на Европейския съюз и мигрантската криза. Двете събития поставиха на изпитание Съюза. Нарастват антиевропейските настроения. Свикнахме да таксуваме като популизъм всяка остра критика към европейските институции и политики, но от това броят на недоволните само нараства.
Убеден съм, че обединена Европа трябва да бъде съхранена на всяка цена. Противното би значило непростима загуба на историческо време. Отговорът на всички кризи е в солидарните ни усилия за тяхното преодоляване.
Предстоящото председателство на Съвета на Европейския съюз е предизвикателство, но и огромна възможност за България, изискваща отговорност и обединени усилия на всички нива.
Мигрантската криза изисква обща и решителна европейска политика. Засега имаме отделни действия, но не и цялостна политика. Предвид това считам, че са необходими решителни мерки за укрепване на границата, за пресичане на нелегалния трафик на хора и за ограничаване на броя на нелегалните мигранти на наша територия. България трябва да отстоява за ревизия на Дъблинското споразумение, което отрежда на периферните държави от Съюза ролята на буферна зона.
Очевидна е кризата между Европейския съюз и НАТО, от една страна, и Русия, от друга. Засилването на конфронтацията не е път за нейното решаване. Студената война е печален опит от миналото. В този контекст смятам, че ролята на държавния глава не е да екзалтира тревогите и да посочва враг, а да способства за разрешаването на кризата с механизмите на съюзите, в които членуваме. Вярвам, че резултатите от президентските избори в Съединените американски щати и новата политическа конюнктура в света дават надежда за скоростно възстановяване на диалога.
Изминалата година бе белязана и от кръвопролитната война в Сирия, която покачи градуса на военното противопоставяне до исторически максимум в периода след Студената война. Тлее конфликтът в Източна Украйна. В съседна Турция бе осуетен опит за преврат. Терористичните атаки станаха част от печалните хроники в Европа и Близкия Изток. Гарантирането на сигурността на България и българите се превръща в приоритетна задача.
Приетата нормативна база за обособяване на единна система за национална сигурност бе важна стъпка напред. Все още остават редица въпроси относно задачите, структурата, функционалните връзки, управлението и взаимодействието между различните органи и структури, ангажирани с отбраната и обществения ред. Това води до проблеми в контрола и координацията, занижена ефективност и преразход на ресурси.
Необходими са усилия за гарантиране на професионалната подготовка и мотивацията на служителите от МВР и службите за сигурност така, че те да работят ефективно в защита на националните интереси и особено в борбата с престъпността и корупцията. Израстването в йерархията трябва да става на основата на достатъчно опит и доказан професионализъм, а не на политическа лоялност.
Като върховен главнокомандващ ще работя за изграждане на Въоръжени сили, способни не само да участват достойно в колективната отбрана на НАТО, но и да гарантират суверенитета, независимостта и териториалната цялост на страната.
След дълго протакане най-сетне можем да се похвалим с приети инвестиционни проекти и гарантирано финансиране за превъоръжаването на част от Българската армия. Ще следя отблизо действията на отговорните институции, защото в този сложен процес и от избора на новото въоръжение ще зависят за десетилетия напред отбранителните ни способности.
Реализацията на проектите трябва да бъде от полза не само за отбраната, но и за цялото общество, да бъде съпроводена задължително с принос към икономическото развитие на страната чрез разгръщане на програми за индустриално сътрудничество, внедряване на високи технологии, създаване на нови работни места и стимулиране на българската отбранителна индустрия.
Финансовото осигуряване на превъоръжаването не трябва в никакъв случай да снема вниманието от проблемите в отбраната. Придобиването на съвременно въоръжение е необходимо, но недостатъчно условие за модернизация на армията. Решаването на натрупаните с десетилетия проблеми изисква прилагане на системен и всеобхватен подход. Необходимо е усъвършенстване на нормативната уредба, на организационната структура на Въоръжените сили, на системата на военното образование и обучение. Трябва да е ясно, че граждански контрол не означава гражданско управление. Военната експертиза следва да заеме подобаващо място в процеса на планиране и развитие на отбраната.
Ще работя за подобряване на социалния статус на военнослужещите и преустановяване на придобиващия опасни размери отлив от военната професия. Ще настоявам за водене на реална бойна подготовка, като най-важен елемент от съвременните отбранителни способности.
Уважаема госпожо Председател, дами и господа! От прекалена употреба думите се обезценяват. Моето кредо е: „Малко думи, но резултатни действия!“. (Шум и реплики от ГЕРБ.)
Имате още една седмица. (Смях, силни и бурни ръкопляскания от БСП ЛБ и ДПС.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Моля за ред в залата!
ПРЕЗИДЕНТ РУМЕН РАДЕВ: Убеден съм, че няма да решим проблемите с бодряшка декламация, а с точни диагнози и конкретни мерки. (Шум и реплики. Депутати от ПФ, РБ и ГЕРБ напускат залата.) У нас все още има политици, които водят битки с миналото – близкото и далечното. Тези битки раждат фалшиви герои. Бизнесът с миналото е част от безпътицата.
Фатализмът е друга наша слабост, но нека не забравяме, че България е оцеляла 13 века на исторически и географски кръстопът. Какво по-убедително доказателство, че знанията, че апатията не е наш вроден порок? Тя е слабост, с която ще се преборим.
Скъпи съотечественици, Вие ми поверихте най-отговорната мисия. Вярвам, че да си българин не е участ, да си българин е чест. Заедно с вицепрезидента госпожа Йотова ще вложим всичките си сили, за да оправдаем доверието Ви.
Убеден съм, че с таланта на нацията, с ясна визия, с разумни реформи и с общи усилия ще изградим по-справедливо общество и ще превърнем България в модерна, динамична, благоденстваща държава, в която свободни и достойни граждани ще сбъдват мечтите си. Благодаря Ви! (Ръкопляскания от БСП ЛБ и ДПС. Гостите от балкона стават и ръкопляскат.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Уважаеми господин Радев, избран за Президент на Република България, уважаема госпожо Йотова, избрана за Вицепрезидент на Република България! На първо място, бих искала от свое име и от името на народните представители в Четиридесет и третото народно събрание да Ви пожелая успех! В настоящата вътрешнополитическа и външнополитическа ситуация това пожелание, повярвайте ми, не е просто протоколна фраза.
Вие встъпвате в длъжност в ситуация на подготовка за предсрочни парламентарни избори. Както казахте, още една седмица живот има Четиридесет и третото народно събрание. В първите дни от Вашия мандат ще изпълните конституционното си задължение да разпуснете парламента, да насрочите предсрочни парламентарни избори и да назначите служебно правителство. По този начин за няколко месеца президентската институция ще носи отговорност за цялата изпълнителна власт. След разпускането на Четиридесет и третото народно събрание, служебното правителство няма да бъде контролирано и подкрепяно от работещ парламент. В тази ситуация Вие едновременно ще трябва да изпълнявате ролята и на негов коректив, и на негова опора. Това е огромна отговорност пред българското общество.
Заедно с всекидневните задължения, които ще трябва да изпълнява служебното правителство, то ще има и своя основна задача – да организира честни, демократични избори. Надявам се чрез назначения от Вас служебен кабинет да съдействате за намаляване на политическото напрежение, което съпътства естествено всяка предизборна кампания. Подобен подход би дал възможност след предсрочните парламентарни избори България да има легитимно, стабилно и работещо редовно правителство, което да сподели, заедно с Вас и избраното Четиридесет и четвърто народно събрание, отговорността за управлението и развитието на страната.
Днес България е изправена пред редица предизвикателства, породени от международната нестабилност. В този контекст още от първия ден на своя мандат Вие ще имате задължението да се справяте с важни и всеобхватни задачи. От Вашите действия ще зависи защитата на националния интерес и сигурността на българските граждани. Като новоизбран президент, Вие имате легитимността на общественото доверие да взимате трудни решения. Желая Ви да съхраните и разширявате това доверие през целия си мандат. То е най-важният инструмент за осъществяване на всяка политическа идея.
Пожелавам Ви да бъдете президент на всички български граждани, без значение на техните политически пристрастия, етнически произход и религиозни убеждения.
Още веднъж Ви желая успех, господин Радев, госпожо Йотова, защото успехът на Вашия мандат ще бъде успех за всички български граждани!
Уважаеми народни представители, уважаеми гости, с това тържествената част от днешното пленарно заседание завърши.
След прекъсване, продължаваме в 11,20 ч. (Ръкопляскания.)

(След почивката.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Уважаеми колеги, продължаваме със същинската програма на Народното събрание. Дано да успеем да я свършим за една седмица. (Оживление в залата.)
ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА.
Вносител е Министерският съвет на 20 септември 2016 г. Приет е на първо гласуване на 21 декември 2016 г.
Продължение.
С доклада за второ гласуване ще ни запознае господин Иванов.
Преди това – процедура.
Заповядайте, господин Байрактаров.
Дано не е по начина на водене.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ (ПФ): Уважаеми господин Председател, правя процедурно предложение – да помолите квесторите да поканят лявата част на Народното събрание. Все пак току-що беше припомнено, че имат още една седмица. Нека колегите да се върнат и да работят.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Моля, квесторите, поканете народните представители в залата.
Заповядайте, господин Иванов.
ДОКЛАДЧИК СВИЛЕН ИВАНОВ: Гласували сме наименованието на Закона и допуск до пленарната зала.
Има предложение от народния представител Чавдар Георгиев.
Комисията подкрепя по принцип предложението по т. 1 и не подкрепя предложението по т. 2:
„2. В ал. 6 след думите „не се отнасят до“ се добавя „състоянието на компонентите по чл. 4 и факторите по чл. 5, взаимодействието между тях, включително информацията за“.“
Комисията предлага да се създаде нов § 1:
„§ 1. В чл. 20, ал. 1, т. 5 и 6 преди думата „която“ се добавя „разкриването им“.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Има ли изказвания? Няма.
Закривам разискванията.
Заповядайте за процедура, господин Иванов.
ДОКЛАДЧИК СВИЛЕН ИВАНОВ: Благодаря, господин Председател.
Колеги, тъй като ни остава една седмица, моля за поименна проверка, за да могат всички колеги да пристигнат в залата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Дори и да не остава една седмица, пак имате право на такава процедура преди гласуването.
Моля за списъка.
Поименна проверка.

Айдоан Муталиб Али - отсъства
Айхан Ахмед Етем - отсъства
Александър Руменов Ненков - тук
Александър Христов Методиев - отсъства
Алиосман Ибраим Имамов - отсъства
Алтимир Емилов Адамов - отсъства
Ана Георгиева Баракова - тук
Ангел Петров Найденов - отсъства
Анна Василева Александрова - тук
Антон Ангелов Долапчиев - тук
Антони Антониев Тренчев - отсъства
Атанас Зафиров Зафиров - отсъства
Атанас Иванов Ташков - отсъства
Атанас Петров Атанасов - тук
Атанас Славчев Стоянов - тук
Атанас Тодоров Мерджанов - отсъства
Ахмед Реджебов Ахмедов - отсъства
Бойка Грозева Маринска - отсъства
Борис Борисов Станимиров - тук
Борис Янков Ячев - отсъства
Борислав Любенов Великов - отсъства
Борислав Михайлов Борисов - отсъства
Борислав Райчов Миланов - отсъства
Борислав Сабинов Иглев - отсъства
Бюнямин Хюсеин Хасан - тук
Валентин Алексиев Николов - тук
Валентин Иванов Радев - тук
Валентин Кирилов Касабов - тук
Валентин Любенов Павлов - отсъства
Валентин Николов Иванов - тук
Валери Мирчев Жаблянов - отсъства
Валери Симеонов Симеонов - тук
Васил Миланов Антонов - тук
Велизар Пенков Енчев - тук
Венка Константинова Стоянова - тук
Венцислав Йорданов Каймаканов - отсъства
Вили Младенов Лилков - тук
Владимир Цветанов Тошев - тук
Владислав Тошков Николов - тук
Волен Николов Сидеров - отсъства
Галя Енева Захариева - тук
Галя Симеонова Георгиева - тук
Георг Даниелов Георгиев - тук
Георги Александров Ковачев - тук
Георги Иванов Андонов - отсъства
Георги Недков Кючуков - тук
Георги Николов Недев - отсъства
Георги Стоянов Кадиев - отсъства
Георги Страхилов Свиленски - отсъства
Георги Тодоров Божинов - тук
Георги Чавдаров Анастасов - тук
Георги Ченков Търновалийски - отсъства
Георги Янчев Гьоков - отсъства
Гроздан Спасов Караджов - отсъства
Гюнай Хюсмен Хюсмен - тук
Данаил Димитров Кирилов - тук
Даниела Анастасова Дариткова-Проданова - тук
Даниела Владимирова Савеклиева - тук
Даниела Йорданова Панайотова - тук
Делян Александров Добрев - отсъства
Делян Славчев Пеевски - отсъства
Десислав Славов Чуколов - отсъства
Десислава Вълчева Атанасова - тук
Десислава Йорданова Костадинова-Гушева - тук
Джевдет Ибрям Чакъров - тук
Джейхан Хасанов Ибрямов - отсъства
Джема Маринова Грозданова - тук
Диана Иванова Йорданова - тук
Димитър Ангелов Горов - отсъства
Димитър Андреев Делчев - тук
Димитър Бойчев Петров - тук
Димитър Борисов Главчев - тук
Димитър Григоров Шишков - отсъства
Димитър Иванов Гечев - тук
Димитър Кирилов Байрактаров - тук
Димитър Крумов Танев - тук
Димитър Николов Лазаров - тук
Димитър Спасов Димитров - отсъства
Димитър Стоянов Дъбов - отсъства
Димитър Танев Танев - тук
Добрин Ненов Данев - тук
Добромир Проданов Проданов - тук
Дончо Спасов Баксанов - тук
Дора Илиева Янкова - отсъства
Драгомир Велков Стойнев - тук
Дурхан Мехмед Мустафа - тук
Евгени Димитров Стоев - тук
Евгения Бисерова Алексиева - тук
Евгения Даниелова Ангелова - тук
Емил Димитров Райнов - отсъства
Емил Димитров Симеонов - отсъства
Ерджан Себайтин Ебатин - отсъства
Ердинч Исмаил Хайрула - тук
Жельо Иванов Бойчев - отсъства
Живко Иванов Мартинов - тук
Иван Валентинов Иванов - отсъства
Иван Димитров Стойнов - тук
Иван Кирилов Иванов - отсъства
Иван Костадинов Станков - тук
Иван Николов Миховски - тук
Иван Пенков Иванов - тук
Иван Славов Иванов - тук
Иван Стефанов Вълков - тук
Иван Стоев Чолаков - тук
Иван Тодоров Димитров - тук
Иван Тодоров Ибришимов - отсъства
Илиан Сашов Тодоров - тук
Илия Янков Илиев - отсъства
Ирена Любенова Соколова - отсъства
Искрен Василев Веселинов - тук
Йордан Георгиев Андонов - тук
Йордан Кирилов Цонев - отсъства
Калина Петрова Балабанова - тук
Камен Костов Костадинов - отсъства
Катя Николаева Попова - тук
Кирил Боянов Калфин - тук
Кирил Добрев Добрев - тук
Кирил Николаев Добрев - отсъства
Кирил Петров Цочев - отсъства
Кирчо Георгиев Карагьозов - отсъства
Клавдия Георгиева Григорова-Ганчева - тук
Корман Якубов Исмаилов - тук
Корнелия Петрова Нинова - отсъства
Костадин Иванов Марков - тук
Красен Георгиев Кръстев - тук
Красимир Дончев Каракачанов - отсъства
Красимир Илиев Богданов - тук
Красимир Любомиров Велчев - отсъства
Красимир Петров Петров - отсъства
Красимир Христов Янков - отсъства
Красимира Арангелова Ковачка - тук
Кристиан Иванов Вигенин - отсъства
Кънчо Янев Филипов - отсъства
Лъчезар Богомилов Иванов - тук
Лъчезар Стаменов Никифоров - тук
Любомир Владимиров Владимиров - тук
Лютви Ахмед Местан - отсъства
Магдалена Ламбова Ташева - тук
Маноил Минчев Манев - тук
Манол Трифонов Генов - отсъства
Мариана Василева Георгиева-Бенчева - отсъства
Мариана Георгиева Тодорова - отсъства
Мариана Радева Бояджиева - отсъства
Мария Щерева Белова - тук
Мартин Димитров Димитров - тук
Мартин Стоянов Иванов - отсъства
Менда Кирилова Стоянова - отсъства
Методи Борисов Андреев - тук
Мехмед Юмер Атаман - тук
Миглена Дойкова Александрова - тук
Милен Василев Михов - тук
Милена Цветанова Дамянова - тук
Митхат Сабри Метин - тук
Михаил Парашкевов Тодоров - тук
Михаил Райков Миков - тук
Михо Димитров Михов - тук
Муса Джемал Палев - тук
Мустафа Сали Карадайъ - отсъства
Мустафа Фахри Ахмед - тук
Найден Маринов Зеленогорски - тук
Настимир Ананиев Ананиев - отсъства
Невин Халил Хасан - тук
Нели Рускова Петрова - тук
Нено Христов Влайков - тук
Никола Пейчев Хаджийски - тук
Николай Веселинов Александров - отсъства
Павел Алексеев Христов - тук
Петър Владиславов Славов - тук
Петър Георгиев Кадиев - тук
Петър Георгиев Кънев - тук
Петър Иванов Петров - тук
Петър Костадинов Петров - отсъства
Петър Пандушев Чобанов - отсъства
Петър Христов Беков - тук
Петър Христов Петров - отсъства
Петя Цветанова Аврамова - тук
Пламен Веселинов Йорданов - тук
Пламен Дулчев Нунев - отсъства
Пламен Иванов Манушев - тук
Пламен Тачев Петров - тук
Полина Кръстева Карастоянова - тук
Радан Миленов Кънев - тук
Радослав Любчов Стойчев - тук
Ралица Тодорова Ангелова - тук
Рамадан Байрам Аталай - тук
Росен Петров Петров - тук
Румен Василев Гечев - отсъства
Румен Димитров Христов - тук
Румен Динев Желев - тук
Румен Иванов Иванов - тук
Румен Маринов Йончев-
Руслан Здравков Тошев - тук
Рушен Мехмед Риза - отсъства
Салиха Хакиф Емин - отсъства
Светла Маринова Бъчварова-Пиралкова - тук
Светлана Ангелова Найденова - тук
Светлин Димитров Танчев - отсъства
Светослав Димитров Белемезов - тук
Свилен Филипов Иванов - тук
Семир Хусеин Абу Мелих - тук
Силвия Анастасова Хубенова - тук
Слави Пенчев Бинев - тук
Славчо Стоев Атанасов - отсъства
Снежана Георгиева Дукова - тук
Станислав Георгиев Иванов - отсъства
Станислав Димитров Анастасов - отсъства
Станислав Стоянов Иванов - тук
Станислав Тодоров Станилов - тук
Стефан Георгиев Кенов - тук
Стефан Иванов Дедев - тук
Стефан Ламбов Данаилов - отсъства
Стефан Стайнов Желев - тук
Стефани Михнева Михайлова - тук
Стоян Михайлов Мирчев - тук
Султанка Димитрова Петрова - тук
Таско Михайлов Ерменков - тук
Теодора Радкова Георгиева - отсъства
Тунчер Мехмедов Кърджалиев - отсъства
Ферихан Илиязова Ахмедова - тук
Филип Стефанов Попов - отсъства
Хамид Бари Хамид - отсъства
Хасан Ахмед Адемов - тук
Христиан Радев Митев - тук
Христо Георгиев Гаджев - отсъства
Христо Георгиев Тодоров - тук
Христо Грудев Грудев - тук
Хюсеин Хасан Хафъзов - отсъства
Цвета Вълчева Караянчева - тук
Цветан Генчев Цветанов - отсъства
Цветомир Цвятков Михов - тук
Цецка Цачева Данговска - отсъства
Чавдар Георгиев Георгиев - тук
Чавдар Славчев Пейчев - тук
Четин Хюсеин Казак - тук
Шабанали Ахмед Дурмуш - отсъства
Юлиан Кръстев Ангелов - тук
Явор Божилов Нотев - тук
Явор Илиев Хайтов - отсъства
Янаки Боянов Стоилов - тук
Янко Александров Янков – тук

Имаме кворум, можем да продължим.
Господин Свилен Иванов, заповядайте с доклада.
Първо, предстои ни да гласуваме неприета точка втора от предложение на народния представител Чавдар Георгиев.
Гласували 125 народни представители: за 41, против 43, въздържали се 41.
Предложението не е прието.
Гласуваме предложението на Комисията за създаване на нов § 1 със съответното му съдържание, съгласно доклада на Комисията по околна среда и води.
Гласували 122 народни представители: за 120, против няма, въздържали се 2.
Параграф 1 по доклада на Комисията е приет.
ДОКЛАДЧИК СВИЛЕН ИВАНОВ: Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 1, който става § 2 и предлага следната редакция:
„§ 2. В чл. 81 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинеи 5 – 7 се изменят така:
„(5) За плановете, програмите и инвестиционните предложения или техните изменения или разширения, попадащи в обхвата на оценките по ал. 1, се извършва и оценка за съвместимостта по реда на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие.
(6) Извършване на ОВОС на инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии съгласно приложения № 1 и 2, на части от инвестиционни предложения, когато те са единствено за целите на националната отбрана, или на инвестиционни предложения, които са вследствие на природни явления по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за защита при бедствия, се преценява за всеки конкретен случай. Преценката да не се извършва ОВОС се мотивира с решение на Министерския съвет по обосновано предложение на министъра на околната среда и водите и съответния компетентен орган по реда на специален закон, като се взема предвид очакваното неблагоприятно въздействие, което извършването на ОВОС би оказало върху целите на националната отбрана или за реагирането при природни явления.
(7) С изключение на случаите по чл. 98 процедурата по ОВОС на инвестиционни предложения може в изключителни случаи да не се провежда – по предложение на компетентния орган, когато предложенията се одобряват по процедура, включваща подобна оценка и при осигурен обществен достъп до информацията. При предложението за освобождаване се взема предвид очакваното неблагоприятно въздействие, което извършването на ОВОС би оказало върху целите на инвестиционното предложение.“
2. Създава се ал. 8:
„(8) В случаите по ал. 7:
1. компетентният орган мотивира дали друга подобна оценка е подходяща;
2. компетентният орган предоставя на засегнатата общественост информацията, получена чрез оценката по т. 1, както и информация относно решението за предоставяне на освобождаване и за причините и мотивите за освобождаването;
3. преди даване на съгласие министърът на околната среда и водите информира Европейската комисия за причините, обосноваващи освобождаването, и предоставя информацията по т. 2.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Имате думата за изказвания, уважаеми колеги? Няма изказвания.
Гласуваме § 1 по вносител, който след подкрепа и редакция от страна на Комисията става § 2 в нейния доклад.
Гласували 108 народни представители: за 107, против няма, въздържал се 1.
Параграф 2 по доклада на Комисията е приет.
ДОКЛАДЧИК СВИЛЕН ИВАНОВ: Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2, който става § 3.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3, който става § 4.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 4, който става § 5 и предлага следната редакция:
„§ 5. В чл. 94 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава т. 7:
„7. в случаите, когато директорът на РИОСВ е възложител.“
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Директорът на съответната РИОСВ е компетентен орган за вземане на решение по ОВОС за инвестиционни предложения, разширения или изменения извън случаите по ал. 1, както и когато министърът на околната среда и водите е възложител.”
3. Създава се ал. 3:
„(3) За лицата, участващи в процедурите по ОВОС, се прилага Законът за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Изказвания? Няма.
Гласуваме параграфи 3, 4 и 5 по доклада на Комисията.
Гласували 109 народни представители: за 106, против няма, въздържали се 3.
Параграфи 3, 4 и 5 по доклада на Комисията са приети.
ДОКЛАДЧИК СВИЛЕН ИВАНОВ: Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 6.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 7.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 8.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 9.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 10.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 10, който става § 11 и предлага следната редакция:
„§ 11. В чл. 112 ал. 6 се изменя така:
„(6) В случаите по ал. 4 и 5 изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по околна среда в 14-дневен срок от получаване на искането писмено уведомява оператора дали искането е частично, или е напълно уважено и определя срок до 5 дни за внасяне на преработен вариант на документите на хартиен и електронен носител – за целите на обществения достъп, в който не се съдържа информацията, която е приета за поверителна. В случаите по чл. 114, ал. 1 едновременно с коригираните и допълнените документи се внася и преработен вариант на документите за целите на обществения достъп.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Изказвания? Няма.
Гласуваме параграфи от 6 до 11 включително.
Гласували 98 народни представители: за 98, против и въздържали се няма.
Параграфи от 6 до 11 включително по доклада на Комисията са приети.
ДОКЛАДЧИК СВИЛЕН ИВАНОВ: Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11, който става § 12.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 13.
По § 13 има предложение на народните представители Иван Чолаков и Валентин Радев:
„В Приложение 1 към чл. 92, т. 1 се правят следните изменения:
„1. Създава се нова т. 38 със следния текст:
„38. Предприятия/съоръжения с нисък или висок рисков потенциал за технологични дейности и/или съхраняване на боеприпаси и взривни вещества.”
2. Досегашната точка 38 става 39.“
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 14.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Изказвания? Няма.
Гласуваме, първо, неподкрепеното предложение на народните представители Иван Чолаков и Валентин Радев. Гласуваме неподкрепено от Комисията предложение.
Гласували 100 народни представители: за 21, против 3, въздържали се 76.
Предложението не е прието.
Подлагам на гласуване параграфи 12, 13 и 14 по вносител, изцяло подкрепени от Комисията.
По вносител всъщност номерацията е друга, а това е по доклада на Комисията – параграфи 12, 13 и 14 по доклада на Комисията.
Гласували 98 народни представители: за 98, против и въздържали се няма.
Параграфи 12, 13 и 14 по доклада на Комисията са приети.
ДОКЛАДЧИК СВИЛЕН ИВАНОВ: По § 14 има предложение от народния представител Свилен Иванов, направено по реда на чл. 80, ал. 4, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание в редакцията му до 4 ноември:
„В Приложение № 2 към чл. 81, ал. 1, т. 2 в т. 11, б. „з” се изменя така:
„з) предприятие/съоръжения за производство, съхраняване, обезвреждане и/или унищожаване на взривни вещества и изделия от тях;”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 14, който става § 15 и предлага следната редакция:
„§ 15. В приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 2 буква „д“ се изменя така:
„д) добив или промишлени инсталации за въглища, нефт, природен газ, руди и битуминозни шисти;“.
2. В т. 4:
а) в буква „б“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават;
б) в буква „г“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават;
в) в буква „д“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават.
3. В т. 5:
а) в буква „б“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават;
б) в буква „в“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават;
в) в буква „г“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават;
г) в буква „д“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават;
д) в буква „е“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават.
4. В т. 7:
а) в текста преди буква „а“ думите „невключени в приложение № 1“ и скобите се заличават;
б) буква „б“ се изменя така:
„б) пакетиране и консервиране на растителни и животински продукти;“.
5. В т. 8:
а) в буква „б“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават;
б) в буква „в“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават.
6. В т. 10:
а) в буква „з“ след думата „събиране“ съюзът „и“ се заменя с „или“;
б) в буква „м“ след думата „защитни“ се добавя „морски“;
в) буква „н“ се изменя така:
„н) схеми за добив на подземни води и изкуствено подхранване на подземни води (невключени в приложение № 1);“.
7. В т. 11:
„а) в буква „б“ след думата „обезвреждане“ се добавя „и/или оползотворяване“;
б) в буква „ж“ думите „(невключени в приложение № 1)“ се заличават;
в) буква „з” се изменя така:
„з) предприятие/съоръжения за производство, съхраняване, обезвреждане и/или унищожаване на взривни вещества и изделия от тях;”
г) буква „и“ се изменя така:
„и) инсталации за обезвреждане или оползотворяване на животински трупове или животински отпадъци;“
д) буква „к“ се отменя;
е) буква „л“ се отменя.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Изказвания?
Заповядайте, господин Георгиев.
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ (БСП ЛБ): Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Това, което ще гласуваме след малко е изключително важно, тъй като определя обхвата на едни превантивни процедури, които гарантират опазването на компонентите на околната среда. Моето изказване е във връзка с отменените буква „к“ и буква „л“. Не считам, че тези основания трябва да се отменят. По принцип ние в момента разширяваме малко обсега на хипотезите, в които ще се прилагат различните процедури. Според мен това е правилната тенденция за регулация на тези отношения и ние трябва да бъдем изключително грижовни към компонентите на околната среда. Затова аз считам, че буква „к“ и буква „л“ не следва да се отменят.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Това са подточки „д“ и „е“ – последните две, нали?
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Точно така, господин Председател.
Затова Ви моля да гласуваме разделно тези две подточки – те да си останат, да не бъдат отменяни, а всичко останало да бъде прието. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Георгиев.
Реплики? От вносителите пожелаха да вземат отношение.
Заповядайте.
СИЛВИЯ ДИМИТРОВА: Добър ден на всички и благодаря!
Предложението за промени като цяло в позициите на Приложение 1 и Приложение 2 на Закона е да бъдат в абсолютно съответствие с Директивата за ОВОС. Това, което констатирахме при прегледа на позициите, е, че без да имаме конкретни мотиви, тези приложения – например около една трета от позициите или 16 конкретни дейности, са залегнали в нашето Приложение 1 за задължителен ОВОС, което не го изисква Директивата за ОВОС. По принцип има различни механизми, не само процедурите по ОВОС, които да регулират такива дейности.
Конкретно по предложението на господин Георгиев – „к“ позицията се отнася за цехове за разфасоване на продукти за растителна защита, а „л“ е складове за съхранение на продукти за растителна защита. Тоест това са конкретни позиционирани постройки, в които си даваме сметка, че има конкретно съхранение на продукти. Доколко една процедура за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС може да бъде мотивирана точно за такъв вид складови съоръжения. Тоест, предложили сме да отпаднат, тъй като в поддирективата за ОВОС нямаме такова задължително изискване като държава.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Благодаря Ви.
Предложението е за разделно гласуване. Уточненията бяха навременни и подходящи, за да можете да се ориентирате как да гласувате по тези две подточки „д“ и „е“.
Подлагам на гласуване първо подточки „д“ и „е“ по доклада на Комисията.
Моля, гласувайте.
Гласували 100 народни представители: за 81, против 16, въздържали се 3.
Предложението не е прието.
Заповядайте за прегласуване.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ (ГЕРБ): Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми колеги, предлагам процедура за прегласуване. Ще използвам възможността да кажа, че ако не отпаднат точки „к“ и „л“, няма да постигнем целта за намаляване на административната тежест върху бизнеса. Това е една от целите, заложени в Закона, освен пълно транспониране на Директивата, намаляване на административната тежест върху бизнеса.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Разбрах Ви.
Преди процедурата по прегласуване обаче допуснах грешка.
Подлагам първо на гласуване дали да се гласуват отделно тези точки или да се гласува изцяло текстът на Комисията. Ако се гласува разделно, ще подложа текста на прегласуване.
Гласуваме дали приемаме предложението на народния представител Чавдар Георгиев за разделно гласуване на текста.
Гласували 105 народни представители: за 28, против 40, въздържали се 39.
Предложението не е прието, което означава, че няма да има и прегласуване.
Гласуваме целия текст на Комисията за § 15 по нейния доклад.
Гласували 104 народни представители: за 85, против няма, въздържали се 19.
Предложението не е прието.
Заповядайте за прегласуване.
СВИЛЕН ИВАНОВ (ГЕРБ): Благодаря, господин Председател.
Моля за прегласуване.
Колеги, става дума за разтоварване на бизнеса! Така че призовавам БСП да гласуват по съвест.
След това, ако може – почивка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Няма един час от започването.
Заповядайте, господин Георгиев, за процедура.
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ (БСП ЛБ): Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Правя противно предложение да не се прегласува това, което вече беше гласувано от Народното събрание, тъй като, разберете, тук не става въпрос за някаква административна тежест. Пестицидите и другите препарати за растителна защита са особено опасни химични вещества. Не може поне да не ги подлагаме на преценка за оценка на ОВОС. Това е целият въпрос.
Затова предлагам редакционно предложение, господин Председател, което да не включва така посочените точки „к“ и „л“. Нека да си гласуваме този текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Тоест, Вие искате отпадането на тези точки?
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Отпадането на тези точки като редакция.
Разберете, аргументите, че това го няма в Директивата, не значат нищо. Директивата има принципи, Директивата има цели за постигане на опазване на околната среда и това изцяло съответства на целите. Затова правя това редакционно предложение да гласуваме текста без тези две подточки. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Имате ли друго процедурно предложение? Заповядайте.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ (ГЕРБ): Моята процедура, господин Председател, е просто да отложим тази точка и да продължим със Законопроекта нататък, докато не се изясним. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Подлагам на гласуване предложението, направено от народния представител Станислав Иванов за отлагане на гласуването на тази точка, за да се уточните по текстовете.
Няма кворум. Отменете гласуването.
Поименна проверка.

Айдоан Муталиб Али - отсъства
Айхан Ахмед Етем - отсъства
Александър Руменов Ненков - тук
Александър Христов Методиев - отсъства
Алиосман Ибраим Имамов - тук
Алтимир Емилов Адамов - отсъства
Ана Георгиева Баракова - отсъства
Ангел Петров Найденов - тук
Анна Василева Александрова - тук
Антон Ангелов Долапчиев - тук
Антони Антониев Тренчев - тук
Атанас Зафиров Зафиров - тук
Атанас Иванов Ташков - тук
Атанас Петров Атанасов - тук
Атанас Славчев Стоянов - тук
Атанас Тодоров Мерджанов - тук
Ахмед Реджебов Ахмедов - отсъства
Бойка Грозева Маринска - тук
Борис Борисов Станимиров - отсъства
Борис Янков Ячев - отсъства
Борислав Любенов Великов - тук
Борислав Михайлов Борисов - отсъства
Борислав Райчов Миланов - отсъства
Борислав Сабинов Иглев - тук
Бюнямин Хюсеин Хасан - отсъства
Валентин Алексиев Николов - тук
Валентин Иванов Радев - тук
Валентин Кирилов Касабов - тук
Валентин Любенов Павлов - отсъства
Валентин Николов Иванов - отсъства
Валери Мирчев Жаблянов - тук
Валери Симеонов Симеонов - тук
Васил Миланов Антонов - отсъства
Велизар Пенков Енчев - тук
Венка Константинова Стоянова - тук
Венцислав Йорданов Каймаканов - тук
Вили Младенов Лилков - тук
Владимир Цветанов Тошев - тук
Владислав Тошков Николов - тук
Волен Николов Сидеров - отсъства
Галя Енева Захариева - тук
Галя Симеонова Георгиева - тук
Георг Даниелов Георгиев - отсъства
Георги Александров Ковачев - тук
Георги Иванов Андонов - тук
Георги Недков Кючуков - тук
Георги Николов Недев - отсъства
Георги Стоянов Кадиев - тук
Георги Страхилов Свиленски - тук
Георги Тодоров Божинов - тук
Георги Чавдаров Анастасов - тук
Георги Ченков Търновалийски - тук
Георги Янчев Гьоков - тук
Гроздан Спасов Караджов - отсъства
Гюнай Хюсмен Хюсмен - тук
Данаил Димитров Кирилов - тук
Даниела Анастасова Дариткова-Проданова - отсъства
Даниела Владимирова Савеклиева - тук
Даниела Йорданова Панайотова - тук
Делян Александров Добрев - отсъства
Делян Славчев Пеевски - отсъства
Десислав Славов Чуколов - отсъства
Десислава Вълчева Атанасова - тук
Десислава Йорданова Костадинова-Гушева - тук
Джевдет Ибрям Чакъров - тук
Джейхан Хасанов Ибрямов - отсъства
Джема Маринова Грозданова - тук
Диана Иванова Йорданова - отсъства
Димитър Ангелов Горов - отсъства
Димитър Андреев Делчев - тук
Димитър Бойчев Петров - тук
Димитър Борисов Главчев - тук
Димитър Григоров Шишков - отсъства
Димитър Иванов Гечев - тук
Димитър Кирилов Байрактаров - отсъства
Димитър Крумов Танев - тук
Димитър Николов Лазаров - тук
Димитър Спасов Димитров - тук
Димитър Стоянов Дъбов - тук
Димитър Танев Танев - отсъства
Добрин Ненов Данев - отсъства
Добромир Проданов Проданов - тук
Дончо Спасов Баксанов - тук
Дора Илиева Янкова - отсъства
Драгомир Велков Стойнев - отсъства
Дурхан Мехмед Мустафа - отсъства
Евгени Димитров Стоев - тук
Евгения Бисерова Алексиева - тук
Евгения Даниелова Ангелова - тук
Емил Димитров Райнов - тук
Емил Димитров Симеонов - отсъства
Ерджан Себайтин Ебатин - тук
Ердинч Исмаил Хайрула - тук
Жельо Иванов Бойчев - тук
Живко Иванов Мартинов - тук
Иван Валентинов Иванов - тук
Иван Димитров Стойнов - тук
Иван Кирилов Иванов - отсъства
Иван Костадинов Станков - тук
Иван Николов Миховски - тук
Иван Пенков Иванов - тук
Иван Славов Иванов - тук
Иван Стефанов Вълков - тук
Иван Стоев Чолаков - тук
Иван Тодоров Димитров - отсъства
Иван Тодоров Ибришимов - тук
Илиан Сашов Тодоров - отсъства
Илия Янков Илиев - отсъства
Ирена Любенова Соколова - отсъства
Искрен Василев Веселинов - тук
Йордан Георгиев Андонов - тук
Йордан Кирилов Цонев - отсъства
Калина Петрова Балабанова - отсъства
Камен Костов Костадинов - отсъства
Катя Николаева Попова - отсъства
Кирил Боянов Калфин - тук
Кирил Добрев Добрев - тук
Кирил Николаев Добрев - отсъства
Кирил Петров Цочев - отсъства
Кирчо Георгиев Карагьозов - тук
Клавдия Георгиева Григорова-Ганчева - тук
Корман Якубов Исмаилов - тук
Корнелия Петрова Нинова - отсъства
Костадин Иванов Марков - тук
Красен Георгиев Кръстев - тук
Красимир Дончев Каракачанов - тук
Красимир Илиев Богданов - тук
Красимир Любомиров Велчев - тук
Красимир Петров Петров - отсъства
Красимир Христов Янков - отсъства
Красимира Арангелова Ковачка - тук
Кристиан Иванов Вигенин - отсъства
Кънчо Янев Филипов - тук
Лъчезар Богомилов Иванов - тук
Лъчезар Стаменов Никифоров - тук
Любомир Владимиров Владимиров - отсъства
Лютви Ахмед Местан - отсъства
Магдалена Ламбова Ташева - тук
Маноил Минчев Манев - тук
Манол Трифонов Генов - отсъства
Мариана Василева Георгиева-Бенчева - отсъства
Мариана Георгиева Тодорова - тук
Мариана Радева Бояджиева - тук
Мария Щерева Белова - тук
Мартин Димитров Димитров - тук
Мартин Стоянов Иванов - тук
Менда Кирилова Стоянова - отсъства
Методи Борисов Андреев - тук
Мехмед Юмер Атаман - тук
Миглена Дойкова Александрова - отсъства
Милен Василев Михов - тук
Милена Цветанова Дамянова - тук
Митхат Сабри Метин - отсъства
Михаил Парашкевов Тодоров - тук
Михаил Райков Миков - отсъства
Михо Димитров Михов - отсъства
Муса Джемал Палев - отсъства
Мустафа Сали Карадайъ - отсъства
Мустафа Фахри Ахмед - тук
Найден Маринов Зеленогорски - тук
Настимир Ананиев Ананиев - отсъства
Невин Халил Хасан - тук
Нели Рускова Петрова - тук
Нено Христов Влайков - тук
Никола Пейчев Хаджийски - отсъства
Николай Веселинов Александров - отсъства
Павел Алексеев Христов - тук
Петър Владиславов Славов - тук
Петър Георгиев Кадиев - отсъства
Петър Георгиев Кънев - тук
Петър Иванов Петров - тук
Петър Костадинов Петров - тук
Петър Пандушев Чобанов - отсъства
Петър Христов Беков - тук
Петър Христов Петров - тук
Петя Цветанова Аврамова - тук
Пламен Веселинов Йорданов - тук
Пламен Дулчев Нунев - отсъства
Пламен Иванов Манушев - тук
Пламен Тачев Петров - тук
Полина Кръстева Карастоянова - тук
Радан Миленов Кънев - отсъства
Радослав Любчов Стойчев - тук
Ралица Тодорова Ангелова - тук
Рамадан Байрам Аталай - тук
Росен Петров Петров - тук
Румен Василев Гечев - тук
Румен Димитров Христов - тук
Румен Динев Желев - тук
Румен Иванов Иванов - тук
Румен Маринов Йончев - тук
Руслан Здравков Тошев - тук
Рушен Мехмед Риза - тук
Салиха Хакиф Емин - тук
Светла Маринова Бъчварова-Пиралкова - тук
Светлана Ангелова Найденова - тук
Светлин Димитров Танчев - тук
Светослав Димитров Белемезов - тук
Свилен Филипов Иванов - тук
Семир Хусеин Абу Мелих - тук
Силвия Анастасова Хубенова - тук
Слави Пенчев Бинев - отсъства
Славчо Стоев Атанасов - отсъства
Снежана Георгиева Дукова - тук
Станислав Георгиев Иванов - отсъства
Станислав Димитров Анастасов - тук
Станислав Стоянов Иванов - отсъства
Станислав Тодоров Станилов - отсъства
Стефан Георгиев Кенов - тук
Стефан Иванов Дедев - тук
Стефан Ламбов Данаилов - отсъства
Стефан Стайнов Желев - тук
Стефани Михнева Михайлова - тук
Стоян Михайлов Мирчев - отсъства
Султанка Димитрова Петрова - отсъства
Таско Михайлов Ерменков - отсъства
Теодора Радкова Георгиева - отсъства
Тунчер Мехмедов Кърджалиев - тук
Ферихан Илиязова Ахмедова - тук
Филип Стефанов Попов - тук
Хамид Бари Хамид - отсъства
Хасан Ахмед Адемов - тук
Христиан Радев Митев - тук
Христо Георгиев Гаджев - тук
Христо Георгиев Тодоров - тук
Христо Грудев Грудев - тук
Хюсеин Хасан Хафъзов - отсъства
Цвета Вълчева Караянчева - тук
Цветан Генчев Цветанов - отсъства
Цветомир Цвятков Михов - тук
Цецка Цачева Данговска - отсъства
Чавдар Георгиев Георгиев - тук
Чавдар Славчев Пейчев - тук
Четин Хюсеин Казак - отсъства
Шабанали Ахмед Дурмуш - отсъства
Юлиан Кръстев Ангелов - тук
Явор Божилов Нотев - отсъства
Явор Илиев Хайтов - тук
Янаки Боянов Стоилов - отсъства
Янко Александров Янков - тук

Имаме кворум, можем да продължим.
Заповядайте за процедура преди гласуването.
СВИЛЕН ИВАНОВ (ГЕРБ): Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, моля от името на Парламентарната група за 30 минути почивка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Колко почивка? (Реплики.) Почивка до 13,00 ч.
(След почивката.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Уважаеми колеги, продължава днешното пленарно заседание.
Преди да преминем към гласуване, позволете да направя съобщение за парламентарния контрол утре – 20 януари 2017 г.
Предвиденият парламентарен контрол по чл. 91 до чл. 103 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за 20 януари – петък, няма да се проведе поради невъзможност за участие в парламентарния контрол на членове на Министерския съвет и народни представители.
За отсъствието на членове на Министерския съвет и народни представители от парламентарния контрол на 20 януари 2017 г. са представени уведомителни писма.
Явно всички са се демотивирали от 7-дневния срок, който им остава.
Процедура.
Заповядайте, господин Иванов.
СВИЛЕН ИВАНОВ (ГЕРБ): Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! Въпреки почивката, която имахме, не можахме да изясним спора около предстоящото гласуване, така че на основание чл. 60 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание предлагам прекъсване на заседанието от името на парламентарна група.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ: Има ли обратно становище? Няма.
Гласуваме направеното предложение от народния представител Свилен Иванов от Парламентарната група на ГЕРБ за прекратяване на днешното заседание.
Гласували 106 народни представители: за 96, против няма, въздържали се 10.
Предложението е прието.
Утре ще продължим с първа точка Проект за декларация за приемственост между Четиридесет и третото и Четиридесет и четвъртото народно събрание на Република България относно подготовката и провеждането на парламентарното измерение на българското председателство на Съвета на Европейския съюз от 1 януари до 30 юни 2018 г.
Започваме в 9,00 ч.
Закривам днешното заседание. (Звъни.)

(Закрито в 13,08 ч.)


Председател:
Цецка Цачева

Заместник-председател:
Димитър Главчев

Секретари:
Александър Ненков
Юлиан Ангелов
Форма за търсене
Ключова дума
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Обществена дискусия по законопроекта за ратифициране на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие – 23/01/2018, 11:00

Видео излъчване от Народното събрание

Проект BGFOP001-2.013-0001

Избор на заместник-председател и двама членове на Комисията за регулиране на съобщенията

Избор на председател и членове на Комисията за енергийно и водно регулиране

Избор на управител на НЗОК





    Последни заседания