Парламентарни комисии

Комисия по конституционни и правни въпроси
0
народни представители
Създадена на
22/12/2021
Доклад от заседание на комисия
27/07/2022
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 47-253-03-56/28.07.2022 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 47-254-01-24, внесен от Десислава Вълчева Атанасова и група народни представители на 04.03.2022 г., приведен в съответствие с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното Събрание от вносителя на основание чл. 72, ал. 2 от ПОДНС
На свои редовни заседания, проведени на 8 юни и 27 юли 2022 г., Комисията по конституционни и правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 47-254-01-24, внесен от Десислава Вълчева Атанасова и група народни представители на 04.03.2022 г., приведен в съответствие с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното Събрание от вносителя на основание чл. 72, ал. 2 от ПОДНС.
На заседанията присъстваха: от Държавна агенция за бежанците при Министерския съвет – г-жа Марияна Тошева – председател, г-жа Ирена Минкова - началник отдел „Качество на производството” и г-жа Ирина Данчева - главен експерт; от Министерство на финансите – г-н Ивайло Танев - държавен експерт в дирекция „Държавни разходи“; от Министерство на вътрешните работи – г-жа Биляна Стойкова - главен юрисконсулт в отдел „Нормотворческа дейност и право на Европейския съюз“ в дирекция „Правно-нормативна дейност“ и госпожа Вангелия Терзийска - главен юрисконсулт в дирекция „Миграция”; от Министерство на външните работи – г-жа Румяна Йорданова - началник отдел „Консулско-правни въпроси на ЕС и Шенген”; от Министерство на регионалното развитие и благоустройството – г-жа Мирослава Дойчинова - старши експерт в ГД „ГРАО” и г-жа Ася Антонова - главен юрисконсулт в дирекция „Правна”; от Агенция по заетостта – г-н Емил Илиев - главен юрисконсулт в дирекция „Правно и административно обслужване”.
Със законопроекта се цели да се обърне внимание върху последствията от поставянето в сила на Директива 2001/55/ЕО на Съвета от 20 юли 2001 г. относно минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на масово навлизане на разселени лица и за мерките за поддържане на баланса между държавите-членки в полагането на усилия за прием на такива лица и понасяне на последиците от този прием, което има характер на „форсмажор“ и изисква по-висока степен на организираност и координация между държавните и местните органи. С него се систематизират разпоредбите относно приема, настаняването, регистрирането, здравното осигуряване, правото на труд и социалното подпомагане на лицата, ползващи се със статут на временна закрила, както и относно настаняването на придружаващите ги непълнолетни лица в детски градини и учебни заведения. Определят се отговорностите на централните и местните власти, като разходите за приема на бежанци са за сметка на държавния бюджет.
Законопроектът съответства на изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Г-жа Ирена Минкова посочи, че от Държавната агенция за бежанците не подкрепят предложения законопроект, тъй като същият не отговаря и не съответства на целта и духа на Закона за убежището и бежанците. Тя отбеляза, че направените предложения излизат извън рамката на Закона за убежището и бежанците, като уреждат отношения, които би следвало да бъдат регламентирани в подзаконови нормативни актове. Г-жа Минкова посочи, че предложените допълнения в по-голямата си част са въведени и разписани в плана за действие при временна закрила в Република България. Тя припомни, че при изготвянето на правните норми, отнасящи се до временната закрила, е необходимо да се спазва принципа за недискриминация по отношение на различните категории лица, търсещи закрила в Република България, и допълни, че направените предложения за освобождаване от заплащане на държавни и местни такси за лицата с предоставена временна закрила за ползваните от тях административни услуги ще поставят чужденците с предоставена международна закрила в Република България в по-неблагоприятно положение.
Г-жа Румяна Йорданова обърна внимание върху предложението, с което на всеки чужденец от български произход се дава възможност едновременно за временна закрила, бежански статут и гражданство, и посочи, че това ще доведе до злоупотреба с права. Тя припомни, че временната закрила се активира с Директива 2001/55/ЕС и решението на Съвета за активиране на директивата, която е за срок от една година и предоставя специални права на чужденеца.
Г-н Ивайло Танев посочи, че законопроектът не е придружен от никакви финансови разчети, поради което Министерството на финансите не може да даде обективно становище относно законопроекта.
В обсъждането на законопроекта взе участие народният представител Ива Митева, която посочи, че първоначалният законопроект е преработен и формално е приведен в съответствие със Закона за нормативните актове, и отбеляза, че се подготвя нов законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, който да улесни разселването на лицата с предоставена временна закрила.
След проведеното обсъждане, Комисията по конституционни и правни въпроси с 0 гласа „за”,12 гласа „против“ и 1 глас „въздържал се” предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 47-254-01-24, внесен от Десислава Вълчева Атанасова и група народни представители на 04.03.2022 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
КОНСТИТУЦИОННИ И ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
МИЛЕН МАТЕЕВ
за първо гласуване
Вх. № 47-253-03-56/28.07.2022 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 47-254-01-24, внесен от Десислава Вълчева Атанасова и група народни представители на 04.03.2022 г., приведен в съответствие с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното Събрание от вносителя на основание чл. 72, ал. 2 от ПОДНС
На свои редовни заседания, проведени на 8 юни и 27 юли 2022 г., Комисията по конституционни и правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 47-254-01-24, внесен от Десислава Вълчева Атанасова и група народни представители на 04.03.2022 г., приведен в съответствие с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното Събрание от вносителя на основание чл. 72, ал. 2 от ПОДНС.
На заседанията присъстваха: от Държавна агенция за бежанците при Министерския съвет – г-жа Марияна Тошева – председател, г-жа Ирена Минкова - началник отдел „Качество на производството” и г-жа Ирина Данчева - главен експерт; от Министерство на финансите – г-н Ивайло Танев - държавен експерт в дирекция „Държавни разходи“; от Министерство на вътрешните работи – г-жа Биляна Стойкова - главен юрисконсулт в отдел „Нормотворческа дейност и право на Европейския съюз“ в дирекция „Правно-нормативна дейност“ и госпожа Вангелия Терзийска - главен юрисконсулт в дирекция „Миграция”; от Министерство на външните работи – г-жа Румяна Йорданова - началник отдел „Консулско-правни въпроси на ЕС и Шенген”; от Министерство на регионалното развитие и благоустройството – г-жа Мирослава Дойчинова - старши експерт в ГД „ГРАО” и г-жа Ася Антонова - главен юрисконсулт в дирекция „Правна”; от Агенция по заетостта – г-н Емил Илиев - главен юрисконсулт в дирекция „Правно и административно обслужване”.
Със законопроекта се цели да се обърне внимание върху последствията от поставянето в сила на Директива 2001/55/ЕО на Съвета от 20 юли 2001 г. относно минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на масово навлизане на разселени лица и за мерките за поддържане на баланса между държавите-членки в полагането на усилия за прием на такива лица и понасяне на последиците от този прием, което има характер на „форсмажор“ и изисква по-висока степен на организираност и координация между държавните и местните органи. С него се систематизират разпоредбите относно приема, настаняването, регистрирането, здравното осигуряване, правото на труд и социалното подпомагане на лицата, ползващи се със статут на временна закрила, както и относно настаняването на придружаващите ги непълнолетни лица в детски градини и учебни заведения. Определят се отговорностите на централните и местните власти, като разходите за приема на бежанци са за сметка на държавния бюджет.
Законопроектът съответства на изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Г-жа Ирена Минкова посочи, че от Държавната агенция за бежанците не подкрепят предложения законопроект, тъй като същият не отговаря и не съответства на целта и духа на Закона за убежището и бежанците. Тя отбеляза, че направените предложения излизат извън рамката на Закона за убежището и бежанците, като уреждат отношения, които би следвало да бъдат регламентирани в подзаконови нормативни актове. Г-жа Минкова посочи, че предложените допълнения в по-голямата си част са въведени и разписани в плана за действие при временна закрила в Република България. Тя припомни, че при изготвянето на правните норми, отнасящи се до временната закрила, е необходимо да се спазва принципа за недискриминация по отношение на различните категории лица, търсещи закрила в Република България, и допълни, че направените предложения за освобождаване от заплащане на държавни и местни такси за лицата с предоставена временна закрила за ползваните от тях административни услуги ще поставят чужденците с предоставена международна закрила в Република България в по-неблагоприятно положение.
Г-жа Румяна Йорданова обърна внимание върху предложението, с което на всеки чужденец от български произход се дава възможност едновременно за временна закрила, бежански статут и гражданство, и посочи, че това ще доведе до злоупотреба с права. Тя припомни, че временната закрила се активира с Директива 2001/55/ЕС и решението на Съвета за активиране на директивата, която е за срок от една година и предоставя специални права на чужденеца.
Г-н Ивайло Танев посочи, че законопроектът не е придружен от никакви финансови разчети, поради което Министерството на финансите не може да даде обективно становище относно законопроекта.
В обсъждането на законопроекта взе участие народният представител Ива Митева, която посочи, че първоначалният законопроект е преработен и формално е приведен в съответствие със Закона за нормативните актове, и отбеляза, че се подготвя нов законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, който да улесни разселването на лицата с предоставена временна закрила.
След проведеното обсъждане, Комисията по конституционни и правни въпроси с 0 гласа „за”,12 гласа „против“ и 1 глас „въздържал се” предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за убежището и бежанците, № 47-254-01-24, внесен от Десислава Вълчева Атанасова и група народни представители на 04.03.2022 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
КОНСТИТУЦИОННИ И ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
МИЛЕН МАТЕЕВ
2022
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли
- август