Парламентарни комисии

    Парламентарни комисии

    Комисия по труда, социалната и демографската политика

    0 народни представители
    Създадена на 22/12/2021

    Доклад по ЗИД на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи

    08/04/2022
      Д О К Л А Д

      по Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 47-254-01-26, внесен от Маноил Манев и група народни представители на 09.03.2022 г.

      Комисията по труда, социалната и демографската политика на свое заседание, проведено на 6 април 2022 г., разгледа и обсъди Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 47-254-01-26.
      На заседанието присъстваха: от Министерството на труда и социалната политика - Антоанета Цонева - началник на отдел в дирекция „Политика на пазара на труда и трудовата мобилност“ и Татяна Георгиева – главен експерт в дирекцията.
      Законопроектът бе представен от н.п. Асен Балтов.
      Според вносителя целта на предложения законопроект е въвеждане на специфична категория лични документи с удостоверяваща и оправомощаваща функция, наречени „Карта на лице от български произход“, които според настоящия законопроект следва да се издават на чужди граждани, принадлежащи към българската диаспора.
      Създаването на Карта на лице от български произход от една страна ще даде правна регламентация и специалния статут на лицата, принадлежащи към българските исторически общности, които са родени извън територията на Република България. Картите ще могат да бъдат издавани и на български граждани, напуснали страната ни и отказали се от българско гражданство по причина недопускане на двойно гражданство в държавата, в която трайно пребивават.
      От друга страна предложената промяна ще подпомогне разрешаването на демографския проблем в страната ни.
      Предлага се право на такава Карта на лице от български произход да имат две категории лица: първата – които притежават удостоверение за български произход, и втората – които могат да докажат български произход с други документи, посочени в закона, положат тест по български език и подпишат декларация за принадлежност към българската нация.
      Предлага се създаване на съответстващи разпоредби в осем закона, в това число в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, Закона за насърчаване на заетостта и Закона за социалното подпомагане.
      В предварителната оценка на въздействието е отбелязано, че законопроектът не предвижда преки разходи за държавата; не се предвижда закриване или създаване на нови административни структури; не се предвижда и въвеждане или изменяне на регулаторни режими и такси.
      В писмено становище Министерството на труда и социалната политика отбелязва, че предложените промени в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност не са достатъчно добре мотивирани. Създава се предпоставка за възникване на правна несигурност чрез създаване на нова категория граждани на трети държави, а именно „лица от български произход, които не притежават карта на лице от български произход“. С последните промени в този закон се въведе облекчен достъп до българския пазар на труда и се даде възможност на лица от български произход да упражняват заетост без разрешение за работа до получаване на разрешението за постоянно пребиваване. Законът за трудовата миграция и трудовата мобилност е достатъчно изчерпателен по отношение на правата на лицата от български произход и предложеното изменение не предлага нито по-улеснен достъп до българския пазар на труда, нито по-голяма защита.
      Предлаганите в законопроекта промени чрез § 18 в Закона за насърчаване на заетостта противоречат на предложения, отразени в § 8 от законопроекта, относно издаване на Карта на лице от български произход и придобиване на правото за постоянно пребиваване в Република България, както и включването им в категорията чужденци с разрешение за постоянно пребиваване.
      Предлаганата промяна в Закона за социалното подпомагане не е необходима, защото обхватът на чужденците, независимо от техния произход, е свързан с определено изискване за дългосрочно или постоянно пребиваване в страната, предоставянето на хуманитарен или статут на бежанец, ползващите се с временна закрила или когато това е предвидено по международен договор, по който страна е България.
      В последвалата дискусия н.п. Искрен Арабаджиев отбеляза, че в повечето становища по законопроекта се изразява неподкрепа и притеснение от декларативния характер при определянето на българската идентичност; непрецизност на текстове; дублиране с вече съществуваща нормативна уредба. Необходимо е подобряване механизма на работа на Държавната агенция за българите в чужбина.
      Народният представител Александър Александров коментира, че е назряла необходимостта от такъв вид лична карта за определени категории. Но е необходима сериозна доработка на законопроекта, тъй като противоречията в него са сериозни и най-добре са отразени в становището по законопроекта на Министерството на вътрешните работи.
      Народният представил Димитър Недялков постави въпроса дали издаването на такъв вид лична карта не заобикаля законодателството на държави, в които не се допуска двойно гражданство.
      По време на обсъждането законопроектът беше подкрепен от н.п. от ПГ на ГЕРБ.
      След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 4 гласа, „Въздържали се” – 9, без гласове „Против” :

      Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:

      Предлага на Народното събрание да не приема на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 47-254-01-26, внесен от Маноил Манев и група народни представители на 09.03.2022 г.



      ПРЕДСЕДАТЕЛ:

      ИСКРЕН АРАБАДЖИЕВ
        2022
        • януари
        • февруари
        • март
        • април
        • май
        • юни
        • юли