Парламентарни комисии

Комисия по образованието и науката
0
народни представители
Създадена на
22/12/2021
47_kon@parliament.bg
02 9393556; 02 9393174; 02 939 3279; 02 9393444; 02 9862728
02 9393556; 02 9393174; 02 939 3279; 02 9393444; 02 9862728
0
народни представители
към
18/03/2025
Подреди по
НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Чл. 1. (1) С тези правила се определят редът, организацията на работа и дейността на Постоянната комисия по образованието и науката на 47-то Народно събрание, наричана по-нататък „Комисията“.
(2) Комисията осъществява своята дейност въз основа на Конституцията на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и действащото законодателство.
Чл. 2. (1) Комисията се състои от 21 народни представители, в това число председател и 4 заместник – председатели.
(2) Ръководството на Комисията организира работата й въз основа на информацията, която постъпва в Комисията.
Чл. 3. (1) Председателят на Комисията ръководи нейните заседания, поддържа връзки с председателя на Народното събрание, председателите на другите комисии и представлява Комисията пред държавните органи, неправителствените организации и гражданите.
(2) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи Комисията. При липса на упълномощаване, председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи Комисията.
Чл. 4. (1) Комисията разглежда законопроекти, годишната програма по чл. 115 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, проекти за решения, декларации, обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание.
(2) По законопроектите, проектите за актове на Народното събрание и другите предложения по ал. 1, Комисията изготвя доклади, предложения и становища, които се представят на Народното събрание.
(3) Комисията може да възлага при условията на чл. 17 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание извършването на последваща оценка на въздействието на законите, която има за цел установяване на тяхната ефективност и степен на постигане на целите.
(4) Комисията, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава степента на усвояване и целесъобразното и законосъобразното изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз, като предоставя информацията на подкомисията за контрол върху управлението на средствата от европейските фондове.
(5) Комисията, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава за законосъобразното и целесъобразно изразходване на средствата от държавния бюджет, като предоставя получената информация на подкомисията за контрол на публичните средства, както и на Комисията по превенция и противодействие на корупцията.
(6) За осъществяване на задълженията си по ал. 1, 2, 3, 4 и 5, Комисията, освен възможността да привлича експерти в съответната сфера, може да иска изслушване на съответния ресорен министър по конкретни въпроси.
Чл. 5. (1) Комисията може да извършва изслушвания, проучвания и анкети по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на образованието и науката.
(2) С решение на Комисията може да се възлагат и проучвания на общественото мнение по отделни проблеми на специализирани институции.
(3) Комисията може да организира дискусии, кръгли маси и други форуми по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на образованието и науката с участието на учители, представители на научните и академичните среди, изявени специалисти и други заинтересовани страни.
Чл. 6. (1) Министърът на образованието и науката се явява всяка първа сряда на месеца пред Комисията в началото на нейно редовно заседание и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията на самото заседание. В случай на отсъствие на министъра по уважителни причини по чл. 28, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията, съгласувано с министъра, определя заседанието, на което той ще отговаря на актуални устни въпроси.
(2) Отправените въпроси по ал.1, изречение първо трябва да се отнасят до конкретни политики на министерството и не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(3) Право на два актуални устни въпроса има всяка една парламентарна група, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал.1, изречение първо се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси. Министърът на образованието и науката отговаря веднага след задаването на въпроса.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът – на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. (1) Държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията.
(2) По искане на една трета от членовете на Комисията председателят й е длъжен незабавно да отправи искане до държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация да присъстват на заседание на Комисията.
(3) Длъжностните лица и гражданите, когато са поканени, са длъжни да се явяват пред Комисията.
Чл. 8. (1) Комисията провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Комисията провежда редовни заседания най-малко веднъж седмично – всяка сряда от 14.30 часа, по време на сесиите на Народното събрание.
(3) При необходимост могат да се провеждат извънредни заседания на Комисията извън посочения ден и час по ал. 2.
(4) По изключение Комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
Чл. 9. Комисията се свиква на заседание от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание, заедно с проект на дневен ред.
Чл. 10. (1) Дневният ред на редовните заседания се предлага от председателя на Комисията или от председателя на Народното събрание, когато заседанието се провежда по негово искане.
(2) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено от председателя на Комисията на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронна поща до членовете на Комисията.
(3) Дневният ред за редовните заседания на Комисията се обявява най-късно два дни преди тяхното провеждане.
(4) В случаите, когато се провеждат извънредни заседания на Комисията, техният дневен ред се обявява едновременно с насрочването им.
(5) Материалите, свързани с дневния ред се предоставят по електронен път на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на посочената от тях електронна поща предварително в срока по ал. 3, а по изключение - и в деня на заседанието на Комисията.
Чл. 11. (1) Членовете на Комисията удостоверяват присъствието си на заседание с подписи в създадения за целта присъствен списък, който се съхранява от председателя или от определен от него сътрудник на Комисията.
(2) За отсъствието си от заседания членовете на Комисията предварително уведомяват председателя или упълномощения заместник-председател, в случаите по чл.3, ал.2.
(3) При неоправдано отсъствие от заседание на Комисията се прилага разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 12. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други постоянни комисии, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 13. (1) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 28 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) Решенията на Комисията се приемат с мнозинство от присъстващите. Гласуването е лично.
Чл. 14. (1) Народните представители, които са поставени под задължителна изолация или карантина, участват дистанционно по електронен път в заседанията на Комисията. На народните представители, които участват дистанционно в работата на Комисията, се предоставя техническа възможност за изказвания, становища, въпроси и участие в дебатите.
(2) Дистанционното участие по електронен път се осъществява чрез интернет платформа за видеоконферентна връзка, която осигурява пряко и виртуално участие в заседанията на Комисията.
(3) Народните представители по ал. 1 удостоверяват участието си в заседанието на Комисията чрез визуализиране на компютърен екран или на специален екран в залата, в която комисията заседава, при наличие на техническа възможност. Председателят на Комисията ги обявява, с което те се смятат за присъстващи на заседанието и се вписват в присъствения списък по чл.11, ал.1, като присъстващи по ал.1.
(4) При желание за гласуване, изказване, реплика, дуплика или по процедурни въпроси дистанционно участващият народен представител заявява желанието си чрез заявка в платформата. Председателят на Комисията дава и отнема думата на народния представител чрез платформата.
(5) За неуредените въпроси за народните представители по ал. 1 се прилагат съответно разпоредбите на Решение на Народното събрание от 6 ноември 2020 г. за приемане на Правила за участие в пленарните заседания на Народното събрание на народни представители, поставени под задължителна изолация или карантина поради COVID-19 с акт на орган по чл. 61, ал. 2 и 3 от Закона за здравето (ДВ, бр. 96 от 2020 г.).
Чл. 15. (1) Заседанията на Комисията са открити. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(2) Комисията може да реши отделно нейно заседание или част от него да бъде закрито.
(3) В закритото заседание участват членовете на Комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от Комисията.
Чл. 16. (1) Граждани могат да присъстват на заседанията на Комисията при спазване режима на достъп в Народното събрание и реда, установен в Комисията. Списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(2) Представители на граждански организации, синдикални, съсловни и браншови организации може да представят писмени становища и по тяхна инициатива имат право да присъстват на заседанията на Комисията и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен в Комисията. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието. Становищата се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(3) Представителите на организации по ал. 2, представили писмени становища, се поканват да присъстват на заседанията на Комисията.
(4) Представители на граждански организации може да присъстват на заседанията на Комисията при отговаряне на актуални устни въпроси по реда на чл. 28 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и при изслушвания по реда на глава девета, раздел III от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание при спазване режима на достъп в Народното събрание. Списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(5) Всеки член на Комисията може да покани за участие в нейно заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите въпроси от Комисията. Списъкът на поканените лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(6) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(7) Народните представители, които не са членове на Комисията, могат да участват във всички нейни заседания, без право да гласуват.
(8) Участието на народни представители в закрити заседания на Комисията, когато те не са нейни членове, документите и тематиката, с които те са се запознали, се отбелязват в специален протокол и се подписват от същите.
(9) Участващите в заседанията на Комисията са длъжни да спазват изискванията за защита на класифицираната информация и за защита на личните данни, както и да не разгласяват данни, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
Чл. 17. (1) Комисията разглежда разпределените й от председателя на Народното събрание законопроекти не по-рано от 72 часа от получаването им от членовете на Комисията, освен ако Комисията реши друго.
(2) Законопроект, към който не са приложени справките по чл. 70, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, не се разглежда от Комисията до отстраняването на нередовността, за което председателят на Комисията, когато тя е водеща, уведомява вносителя. В този случай срокът по чл. 19, ал. 2 спира да тече.
(3) При разглеждането на законопроекта на първо гласуване, когато Комисията е определена като водеща, преди да го обсъди по същество, Комисията извършва проверка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и при наличие на несъответствия препоръчва на вносителя чрез председателя на Народното събрание да го приведе в съответствие в 7-дневен срок от уведомяването на вносителя. В този случай срокът по чл.19, ал.2 спира да тече.
(4) При разглеждането на законопроект на първо гласуване, когато е определена като водеща, Комисията провежда публично обсъждане на законопроектите при спазване на чл.31 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и след изтичане на сроковете, определени за становища.
(5) По законопроекти, внесени от народни представители, председателят на Комисията изисква становище по чл. 73, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание от Министерския съвет, министъра на образованието и науката или от съответния ресорен министър и от други институции, организации или юридически лица с нестопанска цел, което се предоставя в срок до две седмици от поискването му, освен ако е постъпило мотивирано искане за удължаване на срока, който не може да бъде по-дълъг от срока по чл. 19, ал. 2.
(6) В случаите по чл.73, ал. 3, 4, 5 и 6 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, когато Комисията е определена като водеща, тя изисква становища от органите и организациите, определени в тях.
(7) Становищата по чл. 73, ал. 2, 3, 4, 5, 6 и 7 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание. Липсата на тези становища след изтичане на определения срок за представяне не спира обсъждането на законопроекта.
Чл. 18. (1) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(2) Комисията разглежда на първо гласуване законопроектите по чл. 4, ал. 1 след като изслуша становището на вносителя в рамките на 10 минути.
(3) Народен представител, който не е вносител на законопроект по ал. 2, може да обосновава своето становище при разглеждането му на първо и на второ гласуване в рамките на 5 минути.
(4) Разпоредбите на ал.2 и 3 се прилагат и при обсъждане от Комисията на проектите на решения по чл. 4, ал.1.
Чл. 19. (1) Докладите на Комисията се изготвят от председателя или от определен от Комисията докладчик. В доклада се отразяват приетото от Комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(2) Комисията, когато е определена за водеща представя доклада по законопроекта на Народното събрание за първо гласуване не по-късно от два месеца от неговото внасяне и го публикува незабавно на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(3) Докладът за първо гласуване на Комисията, когато е определена за водеща съдържа резултатите от публичното обсъждане по чл.17, ал. 4, от проверката по чл. 17, ал. 3 и оценка на очакваните последици от прилагането на закона, включително и финансовите, както и резюме на постъпилите становища и обобщено становище на Комисията.
(4) Докладите на Комисията от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 20. (1) За заседанията на Комисията се води стенографски протокол, както и аудиовизуален запис.
(2) Протоколите се подписват от председателя на комисията и от водещия протокола. В протоколите се посочва резултатът от гласуването по парламентарни групи.
(3) Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание в 7-дневен срок от заседанието и не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарна зала, освен ако Комисията реши друго. Аудиовизуалният запис се публикува на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно на следващия ден след заседанието.
(4) Протоколите от закритите заседания на Комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 21. (1) Комисията може да създава от своя състав работни групи.
(2) Ръководителите и членовете на работните групи се избират с явно гласуване, с обикновено мнозинство от присъстващите.
(3) В определения от Комисията срок работните групи по ал. 1 изготвят доклад с анализ на конкретните проблеми и проект на становище на Комисията.
(4) За дейности в Комисията по изготвяне на становища, доклади, законопроекти, анализи, за осъществяване на дейностите по чл. 5 могат да бъдат привличани външни експерти.
(5) Комисията може да създава обществени съвети от представители на граждански организации, които да я консултират. Съставът на обществените съвети се избира по реда на ал. 2.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на заседание на Комисията по образованието и науката, проведено на 5 януари 2022 г.
§ 2. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 3. Изпълнението на Вътрешните правила се възлага на председателя на Комисията по образованието и науката.
ИРЕНА АНАСТАСОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Чл. 1. (1) С тези правила се определят редът, организацията на работа и дейността на Постоянната комисия по образованието и науката на 47-то Народно събрание, наричана по-нататък „Комисията“.
(2) Комисията осъществява своята дейност въз основа на Конституцията на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и действащото законодателство.
Чл. 2. (1) Комисията се състои от 21 народни представители, в това число председател и 4 заместник – председатели.
(2) Ръководството на Комисията организира работата й въз основа на информацията, която постъпва в Комисията.
Чл. 3. (1) Председателят на Комисията ръководи нейните заседания, поддържа връзки с председателя на Народното събрание, председателите на другите комисии и представлява Комисията пред държавните органи, неправителствените организации и гражданите.
(2) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи Комисията. При липса на упълномощаване, председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи Комисията.
Чл. 4. (1) Комисията разглежда законопроекти, годишната програма по чл. 115 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, проекти за решения, декларации, обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание.
(2) По законопроектите, проектите за актове на Народното събрание и другите предложения по ал. 1, Комисията изготвя доклади, предложения и становища, които се представят на Народното събрание.
(3) Комисията може да възлага при условията на чл. 17 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание извършването на последваща оценка на въздействието на законите, която има за цел установяване на тяхната ефективност и степен на постигане на целите.
(4) Комисията, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава степента на усвояване и целесъобразното и законосъобразното изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз, като предоставя информацията на подкомисията за контрол върху управлението на средствата от европейските фондове.
(5) Комисията, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава за законосъобразното и целесъобразно изразходване на средствата от държавния бюджет, като предоставя получената информация на подкомисията за контрол на публичните средства, както и на Комисията по превенция и противодействие на корупцията.
(6) За осъществяване на задълженията си по ал. 1, 2, 3, 4 и 5, Комисията, освен възможността да привлича експерти в съответната сфера, може да иска изслушване на съответния ресорен министър по конкретни въпроси.
Чл. 5. (1) Комисията може да извършва изслушвания, проучвания и анкети по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на образованието и науката.
(2) С решение на Комисията може да се възлагат и проучвания на общественото мнение по отделни проблеми на специализирани институции.
(3) Комисията може да организира дискусии, кръгли маси и други форуми по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на образованието и науката с участието на учители, представители на научните и академичните среди, изявени специалисти и други заинтересовани страни.
Чл. 6. (1) Министърът на образованието и науката се явява всяка първа сряда на месеца пред Комисията в началото на нейно редовно заседание и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията на самото заседание. В случай на отсъствие на министъра по уважителни причини по чл. 28, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията, съгласувано с министъра, определя заседанието, на което той ще отговаря на актуални устни въпроси.
(2) Отправените въпроси по ал.1, изречение първо трябва да се отнасят до конкретни политики на министерството и не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(3) Право на два актуални устни въпроса има всяка една парламентарна група, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал.1, изречение първо се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси. Министърът на образованието и науката отговаря веднага след задаването на въпроса.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът – на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. (1) Държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията.
(2) По искане на една трета от членовете на Комисията председателят й е длъжен незабавно да отправи искане до държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация да присъстват на заседание на Комисията.
(3) Длъжностните лица и гражданите, когато са поканени, са длъжни да се явяват пред Комисията.
Чл. 8. (1) Комисията провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Комисията провежда редовни заседания най-малко веднъж седмично – всяка сряда от 14.30 часа, по време на сесиите на Народното събрание.
(3) При необходимост могат да се провеждат извънредни заседания на Комисията извън посочения ден и час по ал. 2.
(4) По изключение Комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
Чл. 9. Комисията се свиква на заседание от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание, заедно с проект на дневен ред.
Чл. 10. (1) Дневният ред на редовните заседания се предлага от председателя на Комисията или от председателя на Народното събрание, когато заседанието се провежда по негово искане.
(2) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено от председателя на Комисията на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронна поща до членовете на Комисията.
(3) Дневният ред за редовните заседания на Комисията се обявява най-късно два дни преди тяхното провеждане.
(4) В случаите, когато се провеждат извънредни заседания на Комисията, техният дневен ред се обявява едновременно с насрочването им.
(5) Материалите, свързани с дневния ред се предоставят по електронен път на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на посочената от тях електронна поща предварително в срока по ал. 3, а по изключение - и в деня на заседанието на Комисията.
Чл. 11. (1) Членовете на Комисията удостоверяват присъствието си на заседание с подписи в създадения за целта присъствен списък, който се съхранява от председателя или от определен от него сътрудник на Комисията.
(2) За отсъствието си от заседания членовете на Комисията предварително уведомяват председателя или упълномощения заместник-председател, в случаите по чл.3, ал.2.
(3) При неоправдано отсъствие от заседание на Комисията се прилага разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 12. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други постоянни комисии, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 13. (1) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 28 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) Решенията на Комисията се приемат с мнозинство от присъстващите. Гласуването е лично.
Чл. 14. (1) Народните представители, които са поставени под задължителна изолация или карантина, участват дистанционно по електронен път в заседанията на Комисията. На народните представители, които участват дистанционно в работата на Комисията, се предоставя техническа възможност за изказвания, становища, въпроси и участие в дебатите.
(2) Дистанционното участие по електронен път се осъществява чрез интернет платформа за видеоконферентна връзка, която осигурява пряко и виртуално участие в заседанията на Комисията.
(3) Народните представители по ал. 1 удостоверяват участието си в заседанието на Комисията чрез визуализиране на компютърен екран или на специален екран в залата, в която комисията заседава, при наличие на техническа възможност. Председателят на Комисията ги обявява, с което те се смятат за присъстващи на заседанието и се вписват в присъствения списък по чл.11, ал.1, като присъстващи по ал.1.
(4) При желание за гласуване, изказване, реплика, дуплика или по процедурни въпроси дистанционно участващият народен представител заявява желанието си чрез заявка в платформата. Председателят на Комисията дава и отнема думата на народния представител чрез платформата.
(5) За неуредените въпроси за народните представители по ал. 1 се прилагат съответно разпоредбите на Решение на Народното събрание от 6 ноември 2020 г. за приемане на Правила за участие в пленарните заседания на Народното събрание на народни представители, поставени под задължителна изолация или карантина поради COVID-19 с акт на орган по чл. 61, ал. 2 и 3 от Закона за здравето (ДВ, бр. 96 от 2020 г.).
Чл. 15. (1) Заседанията на Комисията са открити. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(2) Комисията може да реши отделно нейно заседание или част от него да бъде закрито.
(3) В закритото заседание участват членовете на Комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от Комисията.
Чл. 16. (1) Граждани могат да присъстват на заседанията на Комисията при спазване режима на достъп в Народното събрание и реда, установен в Комисията. Списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(2) Представители на граждански организации, синдикални, съсловни и браншови организации може да представят писмени становища и по тяхна инициатива имат право да присъстват на заседанията на Комисията и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен в Комисията. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието. Становищата се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(3) Представителите на организации по ал. 2, представили писмени становища, се поканват да присъстват на заседанията на Комисията.
(4) Представители на граждански организации може да присъстват на заседанията на Комисията при отговаряне на актуални устни въпроси по реда на чл. 28 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и при изслушвания по реда на глава девета, раздел III от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание при спазване режима на достъп в Народното събрание. Списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(5) Всеки член на Комисията може да покани за участие в нейно заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите въпроси от Комисията. Списъкът на поканените лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(6) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(7) Народните представители, които не са членове на Комисията, могат да участват във всички нейни заседания, без право да гласуват.
(8) Участието на народни представители в закрити заседания на Комисията, когато те не са нейни членове, документите и тематиката, с които те са се запознали, се отбелязват в специален протокол и се подписват от същите.
(9) Участващите в заседанията на Комисията са длъжни да спазват изискванията за защита на класифицираната информация и за защита на личните данни, както и да не разгласяват данни, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
Чл. 17. (1) Комисията разглежда разпределените й от председателя на Народното събрание законопроекти не по-рано от 72 часа от получаването им от членовете на Комисията, освен ако Комисията реши друго.
(2) Законопроект, към който не са приложени справките по чл. 70, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, не се разглежда от Комисията до отстраняването на нередовността, за което председателят на Комисията, когато тя е водеща, уведомява вносителя. В този случай срокът по чл. 19, ал. 2 спира да тече.
(3) При разглеждането на законопроекта на първо гласуване, когато Комисията е определена като водеща, преди да го обсъди по същество, Комисията извършва проверка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и при наличие на несъответствия препоръчва на вносителя чрез председателя на Народното събрание да го приведе в съответствие в 7-дневен срок от уведомяването на вносителя. В този случай срокът по чл.19, ал.2 спира да тече.
(4) При разглеждането на законопроект на първо гласуване, когато е определена като водеща, Комисията провежда публично обсъждане на законопроектите при спазване на чл.31 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и след изтичане на сроковете, определени за становища.
(5) По законопроекти, внесени от народни представители, председателят на Комисията изисква становище по чл. 73, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание от Министерския съвет, министъра на образованието и науката или от съответния ресорен министър и от други институции, организации или юридически лица с нестопанска цел, което се предоставя в срок до две седмици от поискването му, освен ако е постъпило мотивирано искане за удължаване на срока, който не може да бъде по-дълъг от срока по чл. 19, ал. 2.
(6) В случаите по чл.73, ал. 3, 4, 5 и 6 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, когато Комисията е определена като водеща, тя изисква становища от органите и организациите, определени в тях.
(7) Становищата по чл. 73, ал. 2, 3, 4, 5, 6 и 7 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание. Липсата на тези становища след изтичане на определения срок за представяне не спира обсъждането на законопроекта.
Чл. 18. (1) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(2) Комисията разглежда на първо гласуване законопроектите по чл. 4, ал. 1 след като изслуша становището на вносителя в рамките на 10 минути.
(3) Народен представител, който не е вносител на законопроект по ал. 2, може да обосновава своето становище при разглеждането му на първо и на второ гласуване в рамките на 5 минути.
(4) Разпоредбите на ал.2 и 3 се прилагат и при обсъждане от Комисията на проектите на решения по чл. 4, ал.1.
Чл. 19. (1) Докладите на Комисията се изготвят от председателя или от определен от Комисията докладчик. В доклада се отразяват приетото от Комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(2) Комисията, когато е определена за водеща представя доклада по законопроекта на Народното събрание за първо гласуване не по-късно от два месеца от неговото внасяне и го публикува незабавно на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(3) Докладът за първо гласуване на Комисията, когато е определена за водеща съдържа резултатите от публичното обсъждане по чл.17, ал. 4, от проверката по чл. 17, ал. 3 и оценка на очакваните последици от прилагането на закона, включително и финансовите, както и резюме на постъпилите становища и обобщено становище на Комисията.
(4) Докладите на Комисията от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 20. (1) За заседанията на Комисията се води стенографски протокол, както и аудиовизуален запис.
(2) Протоколите се подписват от председателя на комисията и от водещия протокола. В протоколите се посочва резултатът от гласуването по парламентарни групи.
(3) Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание в 7-дневен срок от заседанието и не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарна зала, освен ако Комисията реши друго. Аудиовизуалният запис се публикува на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно на следващия ден след заседанието.
(4) Протоколите от закритите заседания на Комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 21. (1) Комисията може да създава от своя състав работни групи.
(2) Ръководителите и членовете на работните групи се избират с явно гласуване, с обикновено мнозинство от присъстващите.
(3) В определения от Комисията срок работните групи по ал. 1 изготвят доклад с анализ на конкретните проблеми и проект на становище на Комисията.
(4) За дейности в Комисията по изготвяне на становища, доклади, законопроекти, анализи, за осъществяване на дейностите по чл. 5 могат да бъдат привличани външни експерти.
(5) Комисията може да създава обществени съвети от представители на граждански организации, които да я консултират. Съставът на обществените съвети се избира по реда на ал. 2.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на заседание на Комисията по образованието и науката, проведено на 5 януари 2022 г.
§ 2. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 3. Изпълнението на Вътрешните правила се възлага на председателя на Комисията по образованието и науката.
ИРЕНА АНАСТАСОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
2022
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли
2022
- февруари
- март
- май
- юни
- юли
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Документ (Click to sort Ascending) | Файл |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Законопроект (Click to sort Ascending) |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Проекторешение (Click to sort Ascending) |
---|
2022
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли
2022
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли
Становище на Министерство на образованието и науката по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи, № 47-254-01-26, внесен от Маноил Манев и група народни представители на 09.03.2022 г.
25/03/2022
2022
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли