Парламентарни комисии

Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
0
народни представители
Създадена на
27/10/2022
0
народни представители
към
18/03/2025
Подреди по
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА
за организацията и дейността на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (1) С тези правила се определят редът, организацията на работа и дейността на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред на 48-ото Народно събрание, наричана по нататък „Комисията”.
(2) Комисията осъществява своята дейност въз основа на Конституцията на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и действащото законодателство.
Чл. 2. (1) Съставът на комисията се състои от 21 народни представители, в това число председател и четирима заместник-председатели.
(2) Ръководството на Комисията организира работата ѝ въз основа на документите и информацията, които постъпват в Комисията.
(3) Членовете на Комисията имат достъп до получените документи и информация по ал. 2.
(4) При поискване от членовете на Комисията нейното ръководство осигурява информация за решенията и действията на държавните и общинските органи и институции, необходими за дейността ѝ.
Чл. 3. (1) Председателят на Комисията ръководи нейните заседания, поддържа връзки с председателя на Народното събрание, с председателите на другите постоянни комисии и представлява Комисията пред държавните органи, неправителствените организации и гражданите.
(2) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията. При липса на упълномощаване председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията.
Раздел II
Предмет на дейност на комисията
Чл. 4. Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред упражнява своите правомощия в областите, свързани със защитата сигурността на личността и обществото, основните права и свободи на българските граждани, на държавните граници, териториалната цялост, националния суверенитет и независимостта на страната в съответствие с Конституцията и законите на Република България и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 5. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред разглежда законопроекти, годишната програма по чл. 116 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, проекти на решения, декларации и обръщения и други предложения, разпределени ѝ от председателя на Народното събрание.
(2) По законопроектите, проектите за актове на Народното събрание и другите предложения по ал. 1 Комисията изготвя доклади, предложения и писмени становища, които се представят на председателя на Народното събрание.
Чл. 6. (1) В началото на заседанията на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, всеки първи четвъртък на месеца, министърът на вътрешните работи се явява пред Комисията и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членове ѝ на самото заседание. Отправените въпроси следва да се отнасят до конкретни политики и не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(2) Право на по два актуални устни въпроса има член на Комисията от всяка парламентарна група, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(3) Министърът на вътрешните работи отговаря веднага след задаването на въпроса. В случай на отсъствие на министъра по уважителни причини, ръководството на Комисията съгласувано с него определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът – на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. Разходите, необходими за дейността на Комисията, се утвърждават ежегодно от председателя на Народното събрание по предложение на председателя на Комисията.
Раздел III
Заседания на комисията
Чл. 8. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Комисията провежда своите редовни заседания в четвъртък от 14:30 часа, по време на сесиите на Народното събрание.
(3) При необходимост могат да се провеждат извънредни заседания на Комисията извън посочения ден и час по ал. 2, с дневен ред, обявен по реда на чл. 11, ал. 4.
(4) По изключение Комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
Чл. 9. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред може да провежда съвместни заседания с други комисии на Народното събрание за разглеждане на общи въпроси.
(2) Заседанията по ал. 1 се ръководят по споразумение от един от председателите.
(3) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия изготвя свой доклад и го представя пред Народното събрание.
Чл. 10. Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред се свиква на заседание от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете ѝ или от председателя на Народното събрание като се обявява съответният проект на дневен ред.
Чл. 11. (1) Дневният ред на редовните заседания се предлага от председателя на Комисията. В случаите, когато заседанието се провежда по искане на председателя на Народното събрание, той предлага и проект на дневен ред.
(2) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено от председателя на Комисията на интернет портала на Народното събрание и чрез електронната поща до членовете на Комисията.
(3) Дневният ред за редовните заседания се обявява най-малко два дни преди тяхното провеждане.
(4) В случаите, когато се провеждат извънредни заседания, техният дневен ред се обявява едновременно с насрочването им.
(5) Материалите по дневния ред се предоставят на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на предварително посочена електронна поща от всеки един от членовете, а по изключение – на хартиен носител в деня на заседанието на Комисията. След съгласуване с председателя на Комисията, материалите за заседанията се публикуват на нейния раздел на интернет портала на Народното събрание.
Чл. 12. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред заседава, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) Народните представители, които са поставени под задължителна изолация или карантина, могат да участват дистанционно в заседанията на Комисията, като е необходимо да уведомят председателя на Комисията един ден преди провеждане на заседанието с оглед осигуряването на техническа възможност.
(3) Решенията на Комисията се вземат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията. Гласуването е лично.
Чл. 13. (1) Членовете на Комисията удостоверяват присъствието си на заседание с подписи в създаден за целта присъствен списък, който се съхранява от председателя или определен от него експертен сътрудник на Комисията.
(2) За отсъствието си от заседание членовете на Комисията предварително уведомяват председателя или упълномощения заместник-председател в случаите по чл. 3, ал. 2, като за целта подават уведомление в деловодството на Народното събрание.
(3) При неоправдано отсъствие от заседание на Комисията се прилага разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание – приложение към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 14. (1) В заседанията на Комисията имат право да участват и членовете на Европейския парламент от Република България с право на съвещателен глас.
(2) В заседанията на Комисията имат право да участват и народни представители, които не са нейни членове, без право да гласуват.
(3) Участието на народни представители по ал. 2 в закрити заседания на Комисията, документите и тематиката, с които са се запознали, се отбелязват в специален протокол, който се подписва от тях.
(4) Участващите в заседанията на Комисията са длъжни да спазват изискванията във връзка с опазване на класифицираната информация и информация по Закона за защита на личните данни, както и на сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
Чл. 15. (1) Заседанията на Комисията са открити. По решение на Комисията отделни заседания могат да бъдат закрити.
(2) Гражданите могат да присъстват на заседанията на Комисията при спазване на режима за достъп в Народното събрание и реда, установен в Комисията. Списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(3) Представителите на синдикални, съсловни и браншови организации имат право да присъстват на заседанията на Комисията, да представят свои писмени становища и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен в Комисията. Становищата се публикуват на раздела на Комисията на интернет портала на Народното събрание. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието.
(4) Всеки член на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред може да покани за участие в нейно заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите на съответното заседание въпроси от Комисията. Списъкът на поканените лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(5) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(6) Гражданите, представителите на организациите, физическите и юридическите лица по ал. 2, 3 и 4, както и представителите на държавните органи и длъжностните лица по чл. 18, ал. 8, изречение първо присъстват на заседанията на Комисията след писмено упълномощаване, адресирано до председателя на Комисията. Писмата, съдържащи трите имена на упълномощените представители, се изпращат на електронната поща на Комисията не по-късно от 17 часа в деня, предхождащ заседанието.
(7) Комисията може чрез гласуване да реши определено нейно заседание или част от него да бъде закрито. В закритото заседание участват членовете на Комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от Комисията.
(8) По време на закрити заседания на Комисията се забранява използването на мобилни комуникационни средства и звукозаписни устройства от присъстващите в залата лица.
Чл. 16. (1) За заседанията на Комисията се води стенографски протокол, както и аудиозапис.
(2) Протоколите се подписват от председателя на Комисията и от водещия протокола.
(3) Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на раздела на Комисията на интернет портала на Народното събрание в 7-дневен срок от заседанието.
(4) Протоколите от закритите заседания на Комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 17. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред обсъжда разпределените ѝ законопроекти не по-рано от 48 часа от получаването им от членовете на Комисията.
(2) Законопроектите по ал. 1 се разглеждат, когато към тях са приложени справките по чл. 71, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Законопроекти, към които не са приложени тези справки, не се разглеждат от Народното събрание до отстраняване на нередовността, за което председателят на Комисията, в случаите, когато тя е определена като водеща, уведомява съответния вносител.
(3) В случаите, когато Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред е определена като водеща комисия, при обсъждането на законопроекта на първо гласуване, преди да го разгледа по същество, извършва оценка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и при наличие на несъответствия препоръчва на вносителя чрез председателя на Народното събрание да го приведе в съответствие в 7-дневен срок от уведомяването на вносителя.
(4) В случаите по ал. 2 и 3 срокът по чл. 73, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание спира да тече.
(5) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(6) Комисията разглежда на първо гласуване законопроектите по чл. 5, ал. 1 след като изслуша становището на вносителите в рамките на 10 минути.
(7) Народен представител, който не е вносител на законопроект по чл. 5, ал. 1, може да обосновава своето становище при разглеждането му на първо гласуване в рамките на 5 минути.
(8) Разпоредбите на ал. 6 и 7 се прилагат и при обсъждане от Комисията на проектите за решения по чл. 5, ал. 1.
Чл. 18. (1) Когато Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред е определена като водеща комисия по законопроекти, внесени от народни представители, председателят на Комисията изисква становище от министъра на вътрешните работи или от съответния ресорен министър, което се предоставя в срок до две седмици от поискването.
(2) По законопроекти, регулиращи трудови и осигурителни отношения, председателят на Комисията изисква становище от Националния съвет за тристранно сътрудничество.
(3) Граждани и юридически лица могат да представят писмени становища по законопроектите.
(4) По законопроект, който Комисията разглежда като водеща, писмени становища могат да представят и неправителствени организации.
(5) В случаите когато Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред е определена като водеща комисия, становищата по ал. 1, 2 и 4 се публикуват на раздела на Комисията на интернет портала на Народното събрание и се предоставят на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на предварително посочена електронна поща от всеки един от народните представители.
(6) Липсата на становища по ал. 1, 2, 3 и 4 не спира обсъждането на законопроекта.
(7) Държавните органи и длъжностни лица от държавната и общинската администрация и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията.
(8) Представители на държавните органи и длъжностните лица по ал. 7 присъстват на заседания на Комисията по покана на нейното ръководство, както и в случаите по чл. 28, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Поканените са длъжни да се явят пред Комисията и да предоставят поисканата им информация, както и да отговарят на поставените им въпроси.
Чл. 19. (1) Докладите на Комисията се изготвят от председателя или от определен от него експертен сътрудник.
(2) В доклада се отразяват взетото от Комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(3) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред представя на председателя на Народното събрание мотивирани доклади по законопроектите в срокове, съобразени със законодателната програма и приетата едноседмична или двуседмична програма за работата на Народното събрание.
(4) В случаите когато Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред е определена като водеща комисия, докладът за първо гласуване на разпределения законопроект съдържа и оценка на очакваните последици от прилагането на бъдещия закон, включително и финансовите, както и резюме на постъпилите становища, включително и на становищата на неправителствените организации, и обобщено становище на Комисията. Докладите на Комисията за първо гласуване по законопроекти, по които е определена като водеща, се представят не по-късно от два месеца от тяхното внасяне.
(5) Докладите на Комисията от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез раздела на Комисията на интернет портала на Народното събрание.
Чл. 20. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред може да създава от своя състав подкомисии, както и работни групи.
(2) Ръководителите и членовете на подкомисиите и на работните групи се избират с явно гласуване, с обикновено мнозинство от присъстващите.
(3) В определения от Комисията срок подкомисиите и работните групи по ал. 2 изготвят доклад с анализ на конкретните проблеми и проект за становище на Комисията.
(4) Дейността на постоянните подкомисии и работните групи се подпомага от служителите към Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред и/или от експерти, назначени на граждански договор.
Чл. 21. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред работи и с документи, съдържащи класифицирана информация по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация.
(2) Документите, съдържащи класифицирана информация се регистрират, съхраняват, архивират и унищожават в регистратурите към отдел „Сигурност на информацията“.
(3) Документите, съдържащи класифицирана информация, се размножават с писмено разрешение на председателя на Комисията или заместващия го заместник-председател.
Чл. 22. (1) При провеждане на закрити заседания, протоколите и другите информационни носители се маркират с гриф за сигурност “За служебно ползване”.
(2) Когато обсъжданата информация попада в Списъка на категориите информация, подлежаща на класификация като държавна тайна, съгласно Приложение 1 на Закона за защита на класифицираната информация, председателят на Комисията или заместващият го заместник-председател определя грифа за сигурност на протоколите и другите информационни носители от заседанията.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, проведено на 17 ноември 2022 г.
§ 2. Освен служебно ползваните, в залата за заседанията на Комисията могат да се внасят и други телекомуникационни, аудио и визуално записващи средства след решение на Комисията за всеки конкретен случай.
§ 3. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 4. Изпълнението на Вътрешните правила се възлага на председателя на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
за организацията и дейността на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (1) С тези правила се определят редът, организацията на работа и дейността на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред на 48-ото Народно събрание, наричана по нататък „Комисията”.
(2) Комисията осъществява своята дейност въз основа на Конституцията на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и действащото законодателство.
Чл. 2. (1) Съставът на комисията се състои от 21 народни представители, в това число председател и четирима заместник-председатели.
(2) Ръководството на Комисията организира работата ѝ въз основа на документите и информацията, които постъпват в Комисията.
(3) Членовете на Комисията имат достъп до получените документи и информация по ал. 2.
(4) При поискване от членовете на Комисията нейното ръководство осигурява информация за решенията и действията на държавните и общинските органи и институции, необходими за дейността ѝ.
Чл. 3. (1) Председателят на Комисията ръководи нейните заседания, поддържа връзки с председателя на Народното събрание, с председателите на другите постоянни комисии и представлява Комисията пред държавните органи, неправителствените организации и гражданите.
(2) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията. При липса на упълномощаване председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията.
Раздел II
Предмет на дейност на комисията
Чл. 4. Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред упражнява своите правомощия в областите, свързани със защитата сигурността на личността и обществото, основните права и свободи на българските граждани, на държавните граници, териториалната цялост, националния суверенитет и независимостта на страната в съответствие с Конституцията и законите на Република България и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 5. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред разглежда законопроекти, годишната програма по чл. 116 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, проекти на решения, декларации и обръщения и други предложения, разпределени ѝ от председателя на Народното събрание.
(2) По законопроектите, проектите за актове на Народното събрание и другите предложения по ал. 1 Комисията изготвя доклади, предложения и писмени становища, които се представят на председателя на Народното събрание.
Чл. 6. (1) В началото на заседанията на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, всеки първи четвъртък на месеца, министърът на вътрешните работи се явява пред Комисията и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членове ѝ на самото заседание. Отправените въпроси следва да се отнасят до конкретни политики и не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(2) Право на по два актуални устни въпроса има член на Комисията от всяка парламентарна група, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(3) Министърът на вътрешните работи отговаря веднага след задаването на въпроса. В случай на отсъствие на министъра по уважителни причини, ръководството на Комисията съгласувано с него определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът – на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. Разходите, необходими за дейността на Комисията, се утвърждават ежегодно от председателя на Народното събрание по предложение на председателя на Комисията.
Раздел III
Заседания на комисията
Чл. 8. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Комисията провежда своите редовни заседания в четвъртък от 14:30 часа, по време на сесиите на Народното събрание.
(3) При необходимост могат да се провеждат извънредни заседания на Комисията извън посочения ден и час по ал. 2, с дневен ред, обявен по реда на чл. 11, ал. 4.
(4) По изключение Комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
Чл. 9. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред може да провежда съвместни заседания с други комисии на Народното събрание за разглеждане на общи въпроси.
(2) Заседанията по ал. 1 се ръководят по споразумение от един от председателите.
(3) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия изготвя свой доклад и го представя пред Народното събрание.
Чл. 10. Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред се свиква на заседание от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете ѝ или от председателя на Народното събрание като се обявява съответният проект на дневен ред.
Чл. 11. (1) Дневният ред на редовните заседания се предлага от председателя на Комисията. В случаите, когато заседанието се провежда по искане на председателя на Народното събрание, той предлага и проект на дневен ред.
(2) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено от председателя на Комисията на интернет портала на Народното събрание и чрез електронната поща до членовете на Комисията.
(3) Дневният ред за редовните заседания се обявява най-малко два дни преди тяхното провеждане.
(4) В случаите, когато се провеждат извънредни заседания, техният дневен ред се обявява едновременно с насрочването им.
(5) Материалите по дневния ред се предоставят на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на предварително посочена електронна поща от всеки един от членовете, а по изключение – на хартиен носител в деня на заседанието на Комисията. След съгласуване с председателя на Комисията, материалите за заседанията се публикуват на нейния раздел на интернет портала на Народното събрание.
Чл. 12. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред заседава, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) Народните представители, които са поставени под задължителна изолация или карантина, могат да участват дистанционно в заседанията на Комисията, като е необходимо да уведомят председателя на Комисията един ден преди провеждане на заседанието с оглед осигуряването на техническа възможност.
(3) Решенията на Комисията се вземат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията. Гласуването е лично.
Чл. 13. (1) Членовете на Комисията удостоверяват присъствието си на заседание с подписи в създаден за целта присъствен списък, който се съхранява от председателя или определен от него експертен сътрудник на Комисията.
(2) За отсъствието си от заседание членовете на Комисията предварително уведомяват председателя или упълномощения заместник-председател в случаите по чл. 3, ал. 2, като за целта подават уведомление в деловодството на Народното събрание.
(3) При неоправдано отсъствие от заседание на Комисията се прилага разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание – приложение към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 14. (1) В заседанията на Комисията имат право да участват и членовете на Европейския парламент от Република България с право на съвещателен глас.
(2) В заседанията на Комисията имат право да участват и народни представители, които не са нейни членове, без право да гласуват.
(3) Участието на народни представители по ал. 2 в закрити заседания на Комисията, документите и тематиката, с които са се запознали, се отбелязват в специален протокол, който се подписва от тях.
(4) Участващите в заседанията на Комисията са длъжни да спазват изискванията във връзка с опазване на класифицираната информация и информация по Закона за защита на личните данни, както и на сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
Чл. 15. (1) Заседанията на Комисията са открити. По решение на Комисията отделни заседания могат да бъдат закрити.
(2) Гражданите могат да присъстват на заседанията на Комисията при спазване на режима за достъп в Народното събрание и реда, установен в Комисията. Списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(3) Представителите на синдикални, съсловни и браншови организации имат право да присъстват на заседанията на Комисията, да представят свои писмени становища и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен в Комисията. Становищата се публикуват на раздела на Комисията на интернет портала на Народното събрание. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието.
(4) Всеки член на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред може да покани за участие в нейно заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите на съответното заседание въпроси от Комисията. Списъкът на поканените лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(5) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(6) Гражданите, представителите на организациите, физическите и юридическите лица по ал. 2, 3 и 4, както и представителите на държавните органи и длъжностните лица по чл. 18, ал. 8, изречение първо присъстват на заседанията на Комисията след писмено упълномощаване, адресирано до председателя на Комисията. Писмата, съдържащи трите имена на упълномощените представители, се изпращат на електронната поща на Комисията не по-късно от 17 часа в деня, предхождащ заседанието.
(7) Комисията може чрез гласуване да реши определено нейно заседание или част от него да бъде закрито. В закритото заседание участват членовете на Комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от Комисията.
(8) По време на закрити заседания на Комисията се забранява използването на мобилни комуникационни средства и звукозаписни устройства от присъстващите в залата лица.
Чл. 16. (1) За заседанията на Комисията се води стенографски протокол, както и аудиозапис.
(2) Протоколите се подписват от председателя на Комисията и от водещия протокола.
(3) Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на раздела на Комисията на интернет портала на Народното събрание в 7-дневен срок от заседанието.
(4) Протоколите от закритите заседания на Комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 17. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред обсъжда разпределените ѝ законопроекти не по-рано от 48 часа от получаването им от членовете на Комисията.
(2) Законопроектите по ал. 1 се разглеждат, когато към тях са приложени справките по чл. 71, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Законопроекти, към които не са приложени тези справки, не се разглеждат от Народното събрание до отстраняване на нередовността, за което председателят на Комисията, в случаите, когато тя е определена като водеща, уведомява съответния вносител.
(3) В случаите, когато Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред е определена като водеща комисия, при обсъждането на законопроекта на първо гласуване, преди да го разгледа по същество, извършва оценка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и при наличие на несъответствия препоръчва на вносителя чрез председателя на Народното събрание да го приведе в съответствие в 7-дневен срок от уведомяването на вносителя.
(4) В случаите по ал. 2 и 3 срокът по чл. 73, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание спира да тече.
(5) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(6) Комисията разглежда на първо гласуване законопроектите по чл. 5, ал. 1 след като изслуша становището на вносителите в рамките на 10 минути.
(7) Народен представител, който не е вносител на законопроект по чл. 5, ал. 1, може да обосновава своето становище при разглеждането му на първо гласуване в рамките на 5 минути.
(8) Разпоредбите на ал. 6 и 7 се прилагат и при обсъждане от Комисията на проектите за решения по чл. 5, ал. 1.
Чл. 18. (1) Когато Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред е определена като водеща комисия по законопроекти, внесени от народни представители, председателят на Комисията изисква становище от министъра на вътрешните работи или от съответния ресорен министър, което се предоставя в срок до две седмици от поискването.
(2) По законопроекти, регулиращи трудови и осигурителни отношения, председателят на Комисията изисква становище от Националния съвет за тристранно сътрудничество.
(3) Граждани и юридически лица могат да представят писмени становища по законопроектите.
(4) По законопроект, който Комисията разглежда като водеща, писмени становища могат да представят и неправителствени организации.
(5) В случаите когато Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред е определена като водеща комисия, становищата по ал. 1, 2 и 4 се публикуват на раздела на Комисията на интернет портала на Народното събрание и се предоставят на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на предварително посочена електронна поща от всеки един от народните представители.
(6) Липсата на становища по ал. 1, 2, 3 и 4 не спира обсъждането на законопроекта.
(7) Държавните органи и длъжностни лица от държавната и общинската администрация и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията.
(8) Представители на държавните органи и длъжностните лица по ал. 7 присъстват на заседания на Комисията по покана на нейното ръководство, както и в случаите по чл. 28, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Поканените са длъжни да се явят пред Комисията и да предоставят поисканата им информация, както и да отговарят на поставените им въпроси.
Чл. 19. (1) Докладите на Комисията се изготвят от председателя или от определен от него експертен сътрудник.
(2) В доклада се отразяват взетото от Комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(3) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред представя на председателя на Народното събрание мотивирани доклади по законопроектите в срокове, съобразени със законодателната програма и приетата едноседмична или двуседмична програма за работата на Народното събрание.
(4) В случаите когато Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред е определена като водеща комисия, докладът за първо гласуване на разпределения законопроект съдържа и оценка на очакваните последици от прилагането на бъдещия закон, включително и финансовите, както и резюме на постъпилите становища, включително и на становищата на неправителствените организации, и обобщено становище на Комисията. Докладите на Комисията за първо гласуване по законопроекти, по които е определена като водеща, се представят не по-късно от два месеца от тяхното внасяне.
(5) Докладите на Комисията от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез раздела на Комисията на интернет портала на Народното събрание.
Чл. 20. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред може да създава от своя състав подкомисии, както и работни групи.
(2) Ръководителите и членовете на подкомисиите и на работните групи се избират с явно гласуване, с обикновено мнозинство от присъстващите.
(3) В определения от Комисията срок подкомисиите и работните групи по ал. 2 изготвят доклад с анализ на конкретните проблеми и проект за становище на Комисията.
(4) Дейността на постоянните подкомисии и работните групи се подпомага от служителите към Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред и/или от експерти, назначени на граждански договор.
Чл. 21. (1) Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред работи и с документи, съдържащи класифицирана информация по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация.
(2) Документите, съдържащи класифицирана информация се регистрират, съхраняват, архивират и унищожават в регистратурите към отдел „Сигурност на информацията“.
(3) Документите, съдържащи класифицирана информация, се размножават с писмено разрешение на председателя на Комисията или заместващия го заместник-председател.
Чл. 22. (1) При провеждане на закрити заседания, протоколите и другите информационни носители се маркират с гриф за сигурност “За служебно ползване”.
(2) Когато обсъжданата информация попада в Списъка на категориите информация, подлежаща на класификация като държавна тайна, съгласно Приложение 1 на Закона за защита на класифицираната информация, председателят на Комисията или заместващият го заместник-председател определя грифа за сигурност на протоколите и другите информационни носители от заседанията.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, проведено на 17 ноември 2022 г.
§ 2. Освен служебно ползваните, в залата за заседанията на Комисията могат да се внасят и други телекомуникационни, аудио и визуално записващи средства след решение на Комисията за всеки конкретен случай.
§ 3. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 4. Изпълнението на Вътрешните правила се възлага на председателя на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
2023
- януари
2022
- ноември
- декември
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Документ (Click to sort Ascending) | Файл |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Законопроект (Click to sort Ascending) |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Проекторешение (Click to sort Ascending) |
---|
2023
- януари
2022
- ноември
- декември
2023
- януари
2022
- ноември
- декември
2023
- януари
2022
- ноември
- декември