Парламентарни комисии

Комисия за прякото участие на гражданите и взаимодействието с гражданското общество
0
народни представители
Създадена на
27/10/2022
48_kpugvgo@parliament.bg
02/939 2147
02/939 2147
0
народни представители
към
19/03/2025
Подреди по
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ОСМО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ЗА ПРЯКОТО УЧАСТИЕ НА ГРАЖДАНИТЕ И ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО С ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТАТА НА КОМИСИЯТА
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.1. Тези правила определят дейността и организацията на работа на Комисията за прякото участие на гражданите и взаимодействието с гражданското общество, за краткост наричана „Комисията“ в следващите текстове.
Чл.2. (1) Комисията осъществява своята дейност съгласно Конституцията, законите на страната, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и тези правила.
(2) Комисията:
1.осъществява диалог и взаимодействие с представители на неправителствените организации, включително като провежда обществени обсъждания по въпроси от значим обществен интерес; осъществява парламентарно и гражданско наблюдение на дейността на държавните регулаторни органи чрез публични обсъждания; заключенията от обсъжданията се изпращат на съответните компетентни комисии;
2.разглежда и дава становища по предложенията за референдуми и граждански инициативи по Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, както и петиции по чл. 45 от Конституцията;
3.разглежда и дава становища по онлайн петиции на гражданите;
4.разглежда и дава становища по предложения за подобряване на законодателството, свързани със случаи, водещи до ангажиране на отговорност на държавата за вреди;
(3) Комисията осигурява възможност за пряко участие чрез портал за подаване на онлайн петиции. Комисията подготвя доклад по темата на всяка петиция, който е неразделна част от петицията и се предоставя на съответната компетентна комисия.
(4) На основание чл. 23, ал.6 от ПОДНС, Комисията внася в Народното събрание на всеки три месеца доклад за дейността си, който се обсъжда от народните представители в пленарна зала.
Чл.3 Всеки народен представител може да иска съдействие от експертните сътрудници на Комисията, във връзка с дейността му на член на Комисията.
Глава втора
ЗАСЕДАНИЯ НА КОМИСИЯТА. ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТА
Чл.4 (1) При изпълнение на своите правомощия, Комисията се ръководи от принципа за прозрачност, като предварително публично оповестява въпросите, обект на дейността й.
(2) Текстът по ал. 1 не се отнася за теми, по които Комисията е взела решение да бъдат разгледани на закрито заседание.
Чл.5 (1) Комисията провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Редовните заседания на Комисията са открити и се провеждат в четвъртък 14.30 ч. Заседанията на Комисията се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(3) Председателят на Комисията обявява писмено дневния ред, часа и мястото на заседанията на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронната поща до членовете на Комисията. Дневният ред за редовните заседания на Комисията се обявява най-късно 48 часа преди тяхното провеждане. В случаите, когато се провеждат извънредни заседания на комисията, дневния ред се обявява едновременно с насрочването.
(4) При провеждане на заседание, членовете на Комисията се подписват в присъствен лист, който се съхранява от председателя на Комисията или от определено от него лице.
Чл.6 (1) Председателят ръководи заседанията на Комисията.
(2) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник - председателите да ръководи Комисията. При липса на упълномощаване председателят на Народното събрание възлага на един от заместник –председателите да ръководи Комисията.
(3) При необходимост в дискусиите участват и експертните сътрудници на Комисията.
(4) Представители на неправителствените организации и граждани допуснати да участват в заседанията на Комисията получават думата от председателя.
(5) Думата се иска от място с вдигане на ръка.
(6) Председателят определя времеви регламент за изказвания на участниците до 5 минути, по ал. 3.
(7) При нарушаване на регламента по ал. 5 председателят може да отнеме думата на изказващия се.
Чл.7 (1) На заседанията на Комисията се води подробен протокол, както и аудио-визуален запис. При обсъждане на законопроекти и други актове на Народното събрание се води стенографски протокол, както и аудио-визуален запис.
(2) Протоколите се подписват от председателя на Комисията и от водещия протокола.
(3) Протоколите от обсъждане на законопроекти се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание в 7 – дневен срок от заседанието и не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарна зала, освен ако Комисията реши друго. Аудио-визуалният запис се публикува на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най- късно на следващия ден след заседанието.
(4) Протоколите от закритите заседания са със специален режим на съхранение, отчет и достъп, според изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл.8 (1) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината й членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 29, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) Решенията на Комисията се приемат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията. Гласуването е лично.
(3) В заседанията на Комисията имат право да участват и членове на Европейския парламент от Република България с право на съвещателен глас.
(4) В заседанията на Комисията имат право да участват и народни представители, които не са членове на Комисията, без право да гласуват.
(5) В изключителни случаи, Комисията чрез гласуване може да реши, конкретно заседание или част от него да бъде закрито. В закритото заседание участват членовете на Комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от Комисията.
(6) Участващите в заседанията на Комисията са длъжни да спазват изискванията във връзка с опазване на класифицираната информация и информация по Закона за защита на личните данни, както и на сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
Чл.9 (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с друга комисия, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка Комисия взема поотделно решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка Комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл.10 За участие в заседанията на Комисията се канят вносителите на законопроекти и проекти за решения, представители на изпълнителната власт, професионални и други организации имащи отношение към разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на заседанието.
Чл.11 (1) Представители на неправителствени организации и граждани имат право да присъстват на заседанията на Комисията, при спазване режима на достъп в Народното събрание. Списъкът на присъствалите граждани и лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието.
(2) Всеки член на Комисията може да покани за участие в заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите от Комисията въпроси.
(3) Акредитираните журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(4) Заявките за участие в участие в Комисията трябва да се правят най-малко 24 часа преди началото на заседанието, когато то се провежда в сградата на пл. „Княз Александър I“ № 1 и не по-късно от 48 часа преди началото на заседанието, когато то се провежда в сградата на пл. „Народно събрание“ 2.
(5) Волеизявлението за участие в заседанията на Комисията се извършва на електронната поща:48_kpugvgom@parliament.bg. Достъпът трябва да бъде потвърден от служителите в Комисията.
(6) Достъпът до участие може да бъде ограничен, ако броят на желаещите надхвърля възможностите на определената за заседанието зала.
Чл. 12 Процедурата по обсъждане и приемане на законопроекти и други актове на Народното събрание от Комисията се осъществява по реда на глава осма от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл.13 (1) Неправителствени организации, граждани и институции могат да представят писмени становища и предложения по въпросите, които предстоят да бъдат обсъдени в Комисията.
(2) Становищата и предложенията по ал. 1 се публикуват в раздела на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл.14 (1) В Комисията се регистрират и разглеждат всички становища и предложения, постъпили от институции, неправителствени организации и граждани.
(2) Когато писмените материали или част от тяхното съдържание е неотносимо към предмета на дейност на Комисията, в 7-дневен срок от постъпването им, се изпращат на съответния компетентен орган или се връщат на вносителите.
Чл.15 (1) Комисията изразява становища и приема решения, след приключване на публични обсъждания по разглеждани въпроси от значим обществен интерес.
(2) Становищата се изпращат на компетентните органи и се публикуват в раздела на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл.16 Към Комисията могат да бъдат създавани работни групи, които в определен срок да изготвят становища, доклади и предложения по конкретна тема. Съставът и задачите на работните групи се определят от Комисията.
Глава трета
ОБЩЕСТВЕН СЪВЕТ
Чл.17 (1) Към Комисията се създава Обществен съвет съгласно чл. 23, ал.3 от ПОДНС от представители на неправителствени организации, като консултативен орган.
(2) Съставът и начинът на формиране на Обществения съвет се определят с правила, приети от Комисията. Правилата се публикуват в раздела на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(3) Съставът на Обществения съвет се утвърждава от Комисията. Председателят на Обществения съвет се избира от Комисията по предложение, направено от организации от утвърдения състав на Обществения съвет.
(4) Общественият съвет внася в Комисията проект на правила за работата му. Комисията утвърждава правилата за работа на Обществения съвет.
Чл.18 (1) Общественият съвет консултира и подпомага работата на Комисията.
(2) Общественият съвет подпомага Комисията при организирането и провеждането на публични дискусии и обсъждания по въпроси и законопроекти от значим обществен интерес.
(3) Общественият съвет оказва експертна помощ на Комисията при обсъждането на постъпилите от неправителствени организации и граждани писмени становища и предложения.
(4) Общественият съвет гарантира прозрачността на работата на Комисията.
Чл.19 (1) Комисията провежда редовно съвместно заседание с Обществения съвет на всеки три месеца.
(2) Общественият съвет анализира поставените в Комисията теми, като изготвя доклади и становища.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§1. Председателят на Комисията може да привлича по граждански договор експерти, които да подпомагат работата на Комисията.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§2. Настоящите Вътрешни правила за работата на Комисията се приемат на основание чл.20, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§3. Изпълнението на правилата се възлага на председателя на Комисията.
§4. При необходимост Комисията може да изменя и допълва настоящите вътрешни правила за дейността си по предложение на председателя на Комисията или народен представител, член на Комисията.
§5. За неуредените в тези вътрешни правила въпроси се прилага Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание.
КОМИСИЯ ЗА ПРЯКОТО УЧАСТИЕ НА ГРАЖДАНИТЕ И ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО С ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТАТА НА КОМИСИЯТА
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.1. Тези правила определят дейността и организацията на работа на Комисията за прякото участие на гражданите и взаимодействието с гражданското общество, за краткост наричана „Комисията“ в следващите текстове.
Чл.2. (1) Комисията осъществява своята дейност съгласно Конституцията, законите на страната, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и тези правила.
(2) Комисията:
1.осъществява диалог и взаимодействие с представители на неправителствените организации, включително като провежда обществени обсъждания по въпроси от значим обществен интерес; осъществява парламентарно и гражданско наблюдение на дейността на държавните регулаторни органи чрез публични обсъждания; заключенията от обсъжданията се изпращат на съответните компетентни комисии;
2.разглежда и дава становища по предложенията за референдуми и граждански инициативи по Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, както и петиции по чл. 45 от Конституцията;
3.разглежда и дава становища по онлайн петиции на гражданите;
4.разглежда и дава становища по предложения за подобряване на законодателството, свързани със случаи, водещи до ангажиране на отговорност на държавата за вреди;
(3) Комисията осигурява възможност за пряко участие чрез портал за подаване на онлайн петиции. Комисията подготвя доклад по темата на всяка петиция, който е неразделна част от петицията и се предоставя на съответната компетентна комисия.
(4) На основание чл. 23, ал.6 от ПОДНС, Комисията внася в Народното събрание на всеки три месеца доклад за дейността си, който се обсъжда от народните представители в пленарна зала.
Чл.3 Всеки народен представител може да иска съдействие от експертните сътрудници на Комисията, във връзка с дейността му на член на Комисията.
Глава втора
ЗАСЕДАНИЯ НА КОМИСИЯТА. ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТА
Чл.4 (1) При изпълнение на своите правомощия, Комисията се ръководи от принципа за прозрачност, като предварително публично оповестява въпросите, обект на дейността й.
(2) Текстът по ал. 1 не се отнася за теми, по които Комисията е взела решение да бъдат разгледани на закрито заседание.
Чл.5 (1) Комисията провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Редовните заседания на Комисията са открити и се провеждат в четвъртък 14.30 ч. Заседанията на Комисията се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(3) Председателят на Комисията обявява писмено дневния ред, часа и мястото на заседанията на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронната поща до членовете на Комисията. Дневният ред за редовните заседания на Комисията се обявява най-късно 48 часа преди тяхното провеждане. В случаите, когато се провеждат извънредни заседания на комисията, дневния ред се обявява едновременно с насрочването.
(4) При провеждане на заседание, членовете на Комисията се подписват в присъствен лист, който се съхранява от председателя на Комисията или от определено от него лице.
Чл.6 (1) Председателят ръководи заседанията на Комисията.
(2) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник - председателите да ръководи Комисията. При липса на упълномощаване председателят на Народното събрание възлага на един от заместник –председателите да ръководи Комисията.
(3) При необходимост в дискусиите участват и експертните сътрудници на Комисията.
(4) Представители на неправителствените организации и граждани допуснати да участват в заседанията на Комисията получават думата от председателя.
(5) Думата се иска от място с вдигане на ръка.
(6) Председателят определя времеви регламент за изказвания на участниците до 5 минути, по ал. 3.
(7) При нарушаване на регламента по ал. 5 председателят може да отнеме думата на изказващия се.
Чл.7 (1) На заседанията на Комисията се води подробен протокол, както и аудио-визуален запис. При обсъждане на законопроекти и други актове на Народното събрание се води стенографски протокол, както и аудио-визуален запис.
(2) Протоколите се подписват от председателя на Комисията и от водещия протокола.
(3) Протоколите от обсъждане на законопроекти се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание в 7 – дневен срок от заседанието и не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарна зала, освен ако Комисията реши друго. Аудио-визуалният запис се публикува на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най- късно на следващия ден след заседанието.
(4) Протоколите от закритите заседания са със специален режим на съхранение, отчет и достъп, според изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл.8 (1) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината й членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 29, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) Решенията на Комисията се приемат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията. Гласуването е лично.
(3) В заседанията на Комисията имат право да участват и членове на Европейския парламент от Република България с право на съвещателен глас.
(4) В заседанията на Комисията имат право да участват и народни представители, които не са членове на Комисията, без право да гласуват.
(5) В изключителни случаи, Комисията чрез гласуване може да реши, конкретно заседание или част от него да бъде закрито. В закритото заседание участват членовете на Комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от Комисията.
(6) Участващите в заседанията на Комисията са длъжни да спазват изискванията във връзка с опазване на класифицираната информация и информация по Закона за защита на личните данни, както и на сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
Чл.9 (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с друга комисия, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка Комисия взема поотделно решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка Комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл.10 За участие в заседанията на Комисията се канят вносителите на законопроекти и проекти за решения, представители на изпълнителната власт, професионални и други организации имащи отношение към разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на заседанието.
Чл.11 (1) Представители на неправителствени организации и граждани имат право да присъстват на заседанията на Комисията, при спазване режима на достъп в Народното събрание. Списъкът на присъствалите граждани и лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието.
(2) Всеки член на Комисията може да покани за участие в заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите от Комисията въпроси.
(3) Акредитираните журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(4) Заявките за участие в участие в Комисията трябва да се правят най-малко 24 часа преди началото на заседанието, когато то се провежда в сградата на пл. „Княз Александър I“ № 1 и не по-късно от 48 часа преди началото на заседанието, когато то се провежда в сградата на пл. „Народно събрание“ 2.
(5) Волеизявлението за участие в заседанията на Комисията се извършва на електронната поща:48_kpugvgom@parliament.bg. Достъпът трябва да бъде потвърден от служителите в Комисията.
(6) Достъпът до участие може да бъде ограничен, ако броят на желаещите надхвърля възможностите на определената за заседанието зала.
Чл. 12 Процедурата по обсъждане и приемане на законопроекти и други актове на Народното събрание от Комисията се осъществява по реда на глава осма от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл.13 (1) Неправителствени организации, граждани и институции могат да представят писмени становища и предложения по въпросите, които предстоят да бъдат обсъдени в Комисията.
(2) Становищата и предложенията по ал. 1 се публикуват в раздела на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл.14 (1) В Комисията се регистрират и разглеждат всички становища и предложения, постъпили от институции, неправителствени организации и граждани.
(2) Когато писмените материали или част от тяхното съдържание е неотносимо към предмета на дейност на Комисията, в 7-дневен срок от постъпването им, се изпращат на съответния компетентен орган или се връщат на вносителите.
Чл.15 (1) Комисията изразява становища и приема решения, след приключване на публични обсъждания по разглеждани въпроси от значим обществен интерес.
(2) Становищата се изпращат на компетентните органи и се публикуват в раздела на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл.16 Към Комисията могат да бъдат създавани работни групи, които в определен срок да изготвят становища, доклади и предложения по конкретна тема. Съставът и задачите на работните групи се определят от Комисията.
Глава трета
ОБЩЕСТВЕН СЪВЕТ
Чл.17 (1) Към Комисията се създава Обществен съвет съгласно чл. 23, ал.3 от ПОДНС от представители на неправителствени организации, като консултативен орган.
(2) Съставът и начинът на формиране на Обществения съвет се определят с правила, приети от Комисията. Правилата се публикуват в раздела на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(3) Съставът на Обществения съвет се утвърждава от Комисията. Председателят на Обществения съвет се избира от Комисията по предложение, направено от организации от утвърдения състав на Обществения съвет.
(4) Общественият съвет внася в Комисията проект на правила за работата му. Комисията утвърждава правилата за работа на Обществения съвет.
Чл.18 (1) Общественият съвет консултира и подпомага работата на Комисията.
(2) Общественият съвет подпомага Комисията при организирането и провеждането на публични дискусии и обсъждания по въпроси и законопроекти от значим обществен интерес.
(3) Общественият съвет оказва експертна помощ на Комисията при обсъждането на постъпилите от неправителствени организации и граждани писмени становища и предложения.
(4) Общественият съвет гарантира прозрачността на работата на Комисията.
Чл.19 (1) Комисията провежда редовно съвместно заседание с Обществения съвет на всеки три месеца.
(2) Общественият съвет анализира поставените в Комисията теми, като изготвя доклади и становища.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§1. Председателят на Комисията може да привлича по граждански договор експерти, които да подпомагат работата на Комисията.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§2. Настоящите Вътрешни правила за работата на Комисията се приемат на основание чл.20, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§3. Изпълнението на правилата се възлага на председателя на Комисията.
§4. При необходимост Комисията може да изменя и допълва настоящите вътрешни правила за дейността си по предложение на председателя на Комисията или народен представител, член на Комисията.
§5. За неуредените в тези вътрешни правила въпроси се прилага Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание.
2023
- януари
2022
- ноември
- декември
2022
- ноември
- декември
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Документ (Click to sort Ascending) | Файл |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Законопроект (Click to sort Ascending) |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Проекторешение (Click to sort Ascending) |
---|
2022
- ноември
- декември
2022
- ноември
- декември
Становище от Фондация ''Заслушай се'', Младежка организация на глухите активисти ''МОГА'', Фондация ''Взаимно'' и Фондация ''Глухи без граници - България'' по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за българския жестов език, № 48-202-01-6, внесен от Министерски съвет на 24.10.2022 г.
24/11/2022
2023
- януари
- февруари
2022
- ноември
- декември
2021
- декември