Парламентарни комисии

    Парламентарни комисии

    Комисия по транспорт и съобщения

    19 народни представители
    Създадена на 5/05/2023

    Доклад второ гласуване по законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 49-302-01-36, внесен от Министерски съвет на 15.05.2023 г.

    23/06/2023
      Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
      ЧЕТИРИДЕСЕТ И ДЕВЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


      КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ И СЪОБЩЕНИЯ


      ДОКЛАД

      Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 49-302-01-36, внесен от Министерски съвет на 15.05.2023 г.


      Проект!
      Второ гласуване



      З А К О Н

      ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННИТЕ СЪОБЩЕНИЯ

      (Обн., ДВ, бр. 41 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 109 от 2007 г., бр. 36, 43 и 69 от 2008 г., бр. 17, 35, 37 и 42 от 2009 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2009 г. - бр. 45 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 82, 89 и 93 от 2009 г., бр. 12, 17, 27 и 97 от 2010 г., бр. 105 от 2011 г., бр. 38, 44 и 82 от 2012 г., бр. 15, 27, 28, 52, 66 и 70 от 2013 г., бр. 11, 53, 61 и 98 от 2014 г., бр. 14 от 2015 г.; Решение № 2 на Конституционния съд от 2015 г. - бр. 23 от 2015 г.; изм. и доп., бр. 24, 29, 61 и 79 от 2015 г., бр. 50, 95, 97 и 103 от 2016 г., бр. 58, 85 и 101 от 2017 г., бр. 7, 21, 28, 77 и 94 от 2018 г., бр. 17, 74, 94 и 100 от 2019 г. и бр. 28, 51, 62 и 69 от 2020 г.; Решение № 15 на Конституционния съд от 2020 г. - бр. 101 от 2020 г.; изм. и доп., бр. 105 от 2020 г., бр. 20 от 2021 г. и бр. 15 и 32 от 2022 г.)
      Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

      § 1. В чл. 33 се правят следните изменения и допълнения:
      1. В ал. 6:
      а) в изречение първо след думите „Закона за устройство на територията, както и на“ се добавя „уведомления за разположените“;
      б) в изречение второ думата „воденето“ се заменя със „създаването“.
      2. В ал. 7:
      а) в изречение първо след думите „заявление за регистрация“ се добавя „на приемно-предавателната станция“, а думите „след регистрацията“ се заменят със „след подаването на уведомление“;
      б) създава се ново изречение второ:
      „Заявление за регистрация на дейност по чл. 151, ал. 1, т. 16 от Закона за устройство на територията се подава в 14-дневен срок след регистрацията по чл. 151, ал. 8 от Закона за устройство на територията.“;
      в) досегашното изречение второ става изречение трето.
      3. В ал. 8 след думата „регистрацията“ се добавя „на приемно-предавателна станция“.
      Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 1:
      § 1. В чл. 33 се правят следните изменения и допълнения:
      1. В ал. 6, в изречение първо след думите „както и на“ се добавя „уведомления за разположените“, а в изречение второ думата „воденето“ се заменя със „създаването“.
      2. В ал. 7:
      а) в изречение първо след думата „регистрация“ се добавя „на приемно-предавателната станция“, а думата „регистрацията“ се заменя с „подаването на уведомление“ и се създава ново изречение второ: „Заявление за регистрация на дейност по чл. 151, ал. 1, т. 16 от Закона за устройство на територията се подава в 14-дневен срок след регистрацията по чл. 151, ал. 8 от Закона за устройство на територията.“;
      б) досегашното изречение второ става изречение трето.
      3. В ал. 8 след думата „регистрацията“ се добавя „на приемно-предавателна станция“.

      § 2. В чл. 40, ал. 16 думите „ал. 2“ се заменят с „ал. 1“.
      Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.

      § 3. В чл. 110 ал. 3 се изменя така:
      „(3) Предприятие, на което е издадено временно разрешение за ползване на радиочестотен спектър от електронна съобщителна мрежа за наземно цифрово радиоразпръскване на радио- и телевизионни сигнали на основание чл. 109, ал. 1, т. 1, може да излъчва звуково съобщение, че се извършват тестове и/или звуков сигнал с постоянен тон и/или тестова видеотаблица.“
      Предложение от народните представители Халил Летифов, Андрей Рунчев и Настимир Ананиев по реда на чл. 80, ал. 7, т. 2 от ПОДНС:
      „(3) Предприятие, на което е издадено временно разрешение за ползване на радиочестотен спектър от електронна съобщителна мрежа за наземно цифрово радиоразпръскване на радио- и телевизионни сигнали на основание чл. 109, ал. 1, т. 1, може да излъчва гласово съобщение: „Слушате тестово излъчване.“ и/или звуков сигнал с постоянен тон и/или тестова видеотаблица.“
      Комисията подкрепя по принцип предложението.
      Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 3:
      § 3. В чл. 110 ал. 3 думите „радиосигнали, може да излъчва само немодулиран носещ сигнал“ се заменят с „радио- и телевизионни сигнали на основание чл. 109, ал. 1, т. 1, може да излъчва гласово съобщение „Слушате тестово излъчване“ и/или звуков сигнал с постоянен тон, и/или тестова видеотаблица.“

      § 4. В чл. 133, ал. 4 думите „Регламент (ЕС) № 531/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2012 г. относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (ОВ, L 172/10 от 30 юни 2012 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) № 531/2012“ се заменят с „Регламент (ЕС) 2022/612 на Европейския парламент и на Съвета от 6 април 2022 г. относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (ОВ, L 115/1 от 13 април 2022 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) 2022/612“.
      Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.

      § 5. В чл. 242б се правят следните изменения и допълнения:
      1. Досегашният текст става ал. 1 и се изменя така:
      „(1) Доставчиците на мобилни междуличностни съобщителни услуги с номерà предават до засегнатите крайни ползватели съобщения за предупреждение на населението за бедствие или извънредна ситуация чрез Системата BG-ALERT за разпространение на съобщения за предупреждение на населението за извънредни ситуации и бедствия.“
      2. Създава се ал. 2:
      „(2) Министърът на вътрешните работи съгласувано с министъра на транспорта и съобщенията определя с наредба реда за изграждане, поддържане, развитие и използване на системата по ал. 1.“
      Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.

      § 6. В чл. 280, ал. 8 думите „ал. 6“ се заменят с „ал. 7“.
      Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6.

      § 7. В чл. 331 се правят следните изменения и допълнения:
      1. В ал. 10 думите „чл. 16, параграф 4 от Регламент (ЕС) № 531/2012“ се заменят с „чл. 17, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2022/612“, а думите „чл. 6в“ се заменят с „чл. 6“.
      2. Създава се ал. 13:
      „(13) Предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което не изпълни решение на комисията по чл. 220а, ал. 2, се наказва с имуществена санкция в размер от 100 000 до 1 000 000 лв.“
      Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7.

      § 8. В чл. 331а, ал. 1 след думите „по чл. 78, ал. 1“ се добавя „или на решение по чл. 220а, ал. 2“, а думите „чл. 16, параграф 6 от Регламент (ЕС) № 531/2012“ се заменят с „чл. 17, параграф 7 от Регламент (ЕС) 2022/612“.
      Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.

      § 9. Създава се чл. 331б:
      „Чл. 331б. На предприятие, предоставящо обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, което наруши чл. 3 от Делегиран регламент (ЕС) 2021/654 на Комисията от 18 декември 2020 година за допълнение на Директива (ЕС) 2018/1972 на Европейския парламент и на Съвета чрез определяне на единна максимална цена за терминиране на гласови повиквания в мобилни мрежи в целия Съюз и единна максимална цена за терминиране на гласови повиквания във фиксирани мрежи в целия Съюз (ОВ, L 137/1 от 22 април 2021 г.), се налага имуществена санкция в размер от 100 000 до 1 000 000 лв.“
      Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9.

      § 10. В чл. 334б ал. 1 се изменя така:
      „(1) На предприятие, предоставящо услугата роуминг чрез обществени електронни съобщителни мрежи, което наруши изисквания на Регламент (ЕС) 2022/612, се налагат имуществени санкции, както следва:
      1. за нарушение на чл. 3 от регламента – в размер от 400 000 до 2 000 000 лв.;
      2. за нарушения на чл. 4, параграфи 1 и 2, чл. 5 от регламента във връзка с чл. 3, 4 или 5 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/2286 на Комисията от 15 декември 2016 г. за определяне на подробни правила относно прилагането на политика за справедливо ползване и относно методиката за оценяване на устойчивостта на премахването на надценките на дребно за роуминг, както и относно заявлението, което се подава от доставчика на роуминг за целите на тази оценка (ОВ, L 344/46 от 17 декември 2016 г.) и чл. 8, параграф 1 от регламента – в размер от 50 000 до 2 000 000 лв.;
      3. за нарушение на чл. 8, параграфи 2-5 от регламента –в размер от 10 000 до 100 000 лв.;
      4. за нарушение на чл. 9 от регламента – в размер от 400 000 до 2 000 000 лв.;
      5. за нарушение на чл. 10 от регламента – в размер от 400 000 до 2 000 000 лв.;
      6. за нарушение на чл. 11 от регламента – в размер от 400 000 до 2 000 000 лв.;
      7. за нарушение на чл. 12 от регламента – в размер от 400 000 до 2 000 000 лв.;
      8. за нарушение на чл. 13 от регламента – в размер от 10 000 до 100 000 лв.;
      9. за нарушение на чл. 14 от регламента – в размер от 10 000 до 100 000 лв.;
      10. за нарушение на чл. 15 от регламента – в размер от 10 000 до 100 000 лв.“
      Комисията подкрепя по текста на вносителя за § 10.

      § 11. Навсякъде в закона:
      1. думите „министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ и „министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят съответно с „министъра на транспорта и съобщенията“ и „министърът на транспорта и съобщенията“.
      2. думите „Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят с „Министерството на транспорта и съобщенията“.
      Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11.

      ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
      Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за наименованието на подразделението: „Допълнителна разпоредба“.

      § 12. Параграф 7, т. 1, § 8 и § 10 относно чл. 331, ал. 10, чл. 331а, ал. 1 и чл. 334б, ал. 1 съдържат мерки по прилагането на Регламент (ЕС) 2022/612 на Европейския парламент и на Съвета от 6 април 2022 г. относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (ОВ, L 115/1 от 13 април 2022 г.).
      Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 12:
      § 12. Този закон предвижда мерки по прилагането на:
      1. Регламент (ЕС) 2022/612 на Европейския парламент и на Съвета от 6 април 2022 г. относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза (ОВ, L 115/1 от 13 април 2022 г.);
      2. Делегиран регламент (ЕС) 2021/654 на Комисията от 18 декември 2020 г. за допълнение на Директива (ЕС) 2018/1972 на Европейския парламент и на Съвета чрез определяне на единна максимална цена за терминиране на гласови повиквания в мобилни мрежи в целия Съюз и единна максимална цена за терминиране на гласови повиквания във фиксирани мрежи в целия Съюз (ОВ, L 137/1 от 22 април 2022 г.).

      § 13. Параграф 7, т. 2, § 8 и § 9 относно чл. 331, ал. 13, чл. 331а, ал. 1 и чл. 331б съдържат мерки по прилагането на Делегиран регламент (ЕС) 2021/654 на Комисията от 18 декември 2020 г. за допълнение на Директива (ЕС) 2018/1972 на Европейския парламент и на Съвета чрез определяне на единна максимална цена за терминиране на гласови повиквания в мобилни мрежи в целия Съюз и единна максимална цена за терминиране на гласови повиквания във фиксирани мрежи в целия Съюз (ОВ, L 137/1 от 22 април 2022 г.).
      Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 13, но предлага същият да бъде отхвърлен, т.к. е отразен на систематичното му място в § 12.



      ЗА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
      КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ И СЪОБЩЕНИЯ:


      ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ
        2024
        • февруари
        2023
        • май
        • юни
        • юли
        • октомври
        • ноември
        • декември