Парламентарни комисии

0
народни представители
към
15/03/2025
Подреди по
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ПЕТДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТА НА
КОМИСИЯТА ПО ЕНЕРГЕТИКА
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (1) С тези правила се урежда редът за работа на Комисията по енергетика, наричана по-нататък „Комисията“.
(2) Комисията осъществява дейността си съобразно Конституцията и законите на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС) и неговите решения, както и настоящите Вътрешни правила.
(3) Разходите, необходими за дейността на Комисията, се утвърждават ежегодно от председателя на Народното събрание по предложение на председателя на Комисията.
Чл. 2. (1) Комисията се състои от председател, заместник-председатели и членове, избрани от състава на Народното събрание.
(2) Административното, деловодното, организационно-техническото и експертното подпомагане на дейността на Комисията се осъществява от служителите, назначени в Комисията.
Чл. 3. (1) Ръководството на Комисията организира работата ѝ въз основа на информацията и материалите, постъпващи в Комисията.
(2) Председателят на Комисията:
1. определя дневния ред, свиква и ръководи заседанията ѝ;
2. поддържа връзки и осъществява координация и взаимодействие с ръководствата на другите комисии и с председателя на Народното събрание;
3. осъществява взаимодействие с ръководствата на министерствата, с други ведомства, с общините и техните сдружения, с професионални, браншови и други организации, имащи отношение към дейността на Комисията;
4. разпределя постъпилите в Комисията законопроекти и проекти на други актове, писма, жалби, предложения или друга входяща кореспонденция от министерства, други ведомства, общини, организации и граждани на съответните служители за изготвяне на становища, предложения, отговори на въпроси и други или за изпращане по компетентност;
5. осъществява и други функции, определени с Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
(3) При отсъствие на председателя, той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията. При липса на упълномощаване, председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията.
Раздел II
Предмет на дейност на Комисията
Чл. 4. (1) Комисията разглежда законопроекти, Годишната програма по чл. 116 от ПОДНС и проекти за решения, решения по чл. 91 ПОДНС, декларации, обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание, изготвя доклади, предложения и становища по тях.
(2) Комисията може да възлага по чл. 17 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание извършването на последваща оценка на въздействието на законите, която има за цел установяване на тяхната ефективност и степен на постигане на целите.
Чл. 5. (1) Комисията в рамките на своите правомощия наблюдава степента на усвояване и целесъобразното и законосъобразното изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз в областта на енергетиката.
(2) Комисията в съответствие със своя предмет на дейност наблюдава за законосъобразното и целесъобразното изразходване на средствата от държавния бюджет, като предоставя получената информация на подкомисията за контрол на публичните средства, както и на Комисията по превенция и противодействие на корупцията.
(3) Наблюдението по ал. 1 и 2 се осъществява в рамките на открити заседания на Комисията, след предоставяне на всички постъпили материали на членовете й.
(4) За осъществяване на задълженията си по предходните алинеи Комисията по решение на 1/3 от членовете й може да привлича експерти в съответната сфера, както и да иска изслушване на министъра на енергетиката по конкретни въпроси.
(5) Комисията може да задължи държавните органи, длъжностните лица от държавната и общинската администрация, членовете на управителни и контролни органи на търговски дружества или други юридически лица с държавно или общинско участие и гражданите да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията.
Чл. 6. (1) Всяка първа сряда на месеца, министърът на енергетиката се явява пред Комисията и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията на самото заседание. Отправените въпроси следва да се отнасят до конкретни политики.
(2) Всяка парламентарна група има право на два актуални устни въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(3) Министърът отговаря на въпроса веднага след задаването му. В случай на отсъствие на министъра по болест или командировка извън страната, председателят на Комисията, съгласувано с него определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът - на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. (1) По инициатива на председателя на Комисията, могат да се извършват изслушвания на регулаторни органи, както и на други държавни органи и органи на управление на дружества с държавно участие по въпроси, засягащи държавни или обществени интереси в енергийната област. Право да искат отправяне на покана до тези органи имат и една трета от членовете на Комисията, като в този случай председателят организира изпращането на поканата.
(2) При провеждане на изслушването вносителят на предложението прави изложение на въпросите в рамките на 5 минути. Всяко от изслушваните лица информира Комисията по въпросите, предмет на изслушването, в рамките на 10 минути. Всяка от парламентарните групи има право на 2 въпроса общо към всички изслушвани лица, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група – общо на един въпрос, всеки въпрос в рамките на 2 минути. Изслушваните лица отговарят след задаването на всеки въпрос до 5 минути. Парламентарните групи имат право да изразят отношение към отговорите на изслушваните лица в рамките на 5 минути след задаването на всички въпроси.
Раздел III
Заседания на Комисията
Чл. 8. (1) Комисията се свиква на заседание от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете ѝ или от председателя на Народното събрание, заедно с проект за дневен ред. Когато няма избрано ръководство на Комисията, заседанието й се води от определен от председателя на Народното събрание неин член.
(2) Заседанията на Комисията са редовни и извънредни.
(3) Редовните заседания на Комисията се провеждат най-малко веднъж месечно, в сряда от 14:15 часа. При необходимост, могат да се провеждат и извънредни заседания.
(4) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се определят от председателя на Комисията и се обявяват най-малко 48 часа преди тяхното провеждане чрез електронна поща и чрез интернет страницата на Народното събрание, освен в случаите по ал. 7.
(5) Предложения за дневен ред или за промени в предложения дневен ред може да прави всеки член на Комисията.
(6) Съобщенията за дневния ред и материалите на народните представители се предоставят чрез електронна поща.
(7) Денят или часът на редовните заседания могат да се променят от председателя на Комисията при необходимост или във връзка с работата на Народното събрание. Членовете на комисията се уведомяват своевременно по подходящ начин.
(8) В случаите, когато се налага провеждането на извънредни заседания на Комисията, дневният ред се обявява едновременно с насрочването им. Членовете на Комисията се уведомяват своевременно за извънредните заседания, като материалите, включени в дневния ред, могат да им се предоставят и в деня на провеждане на съответното заседание.
(9) Изготвянето на съобщенията, поставянето им на определените места, уведомяването на членовете на Комисията, размножаването и предоставянето на материалите, поканите за участие на други лица в заседанията, както и всички останали действия, необходими за организацията и провеждането на заседанията, се осигуряват от служителите в Комисията.
Чл. 9. (1) Заседанията на Комисията са открити. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи. Комисията може да реши отделни заседания да бъдат закрити.
(2) Заседанията на Комисията се провеждат в сградите на Народното събрание. По изключение Комисията може да реши да проведе заседания и извън столицата.
(3) За участие в заседанията на Комисията се канят вносителите на законопроектите, представители на министерства, други държавни ведомства, общини и техни сдружения, професионални и други организации, имащи отношение към разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание.
(4) Всеки член на Комисията може да покани за участие в нейно открито заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите от Комисията законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание.
(5) Представители на граждански, синдикални, съсловни, браншови и други организации може да присъстват на откритите заседания, като заявят това писмено до председателя на Комисията най-късно 24 часа преди провеждането на съответното заседание. Те може да представят свои писмени становища, както и да вземат участие в разискванията по разглежданите от Комисията законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание, на което са поканени да присъстват, отнасящи се до предмета им на дейност. Становищата се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(6) Народните представители, които не са членове на Комисията, могат да участват във всички нейни заседания без право да гласуват.
(7) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(8) Участващите в заседанията на Комисията са длъжни да спазват изискванията за защита на класифицираната информация и за защита на личните данни, както и да не разгласяват сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
Чл. 10. (1) Председателят на Комисията открива заседанието, когато е налице необходимия кворум.
(2) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато в хода на заседанието се установи, че кворум не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 28 от ПОДНС, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(3) Решенията на Комисията се вземат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията.
(4) Гласуването е лично.
Чл. 11. (1) В началото на заседанието председателят на Комисията съобщава предварително обявения дневен ред и информира народните представители за лицата, които са поканени да вземат участие и присъстват на заседанието на Комисията, както и за постъпилите от заинтересовани организации писмени становища или предложения по разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред.
(2) Председателят на Комисията ръководи заседанието и дава думата за изказване. Когато народен представител или друго лице, участващо в заседанието, при изказването си се отклонява от обсъждания въпрос, председателят го предупреждава и ако нарушението продължи или се повтори, му отнема думата.
(3) Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се представя от член на Министерския съвет или заместник-министър.
(4) При обсъждане на законопроекти за първо гласуване, внесени от народни представители, след представянето на законопроектите от вносителите, председателят на Комисията може да даде думата за становище на представители на министерствата или други ведомства, присъстващи на заседанието.
(5) След представяне на законопроектите по ал. 3 и ал. 4, председателят на Комисията дава думата за изказване на народните представители и представителите на организации, присъстващи на заседанието.
(6) При изказване в заседание на Комисията, народен представител, който има конфликт на интереси по обсъждан въпрос, е длъжен да заяви това предварително.
(7) Експертите, присъстващи на заседанието, могат да вземат отношение по разглежданите въпроси с разрешение на председателя на Комисията.
(8) След изчерпване на желаещите да вземат отношение по разглежданите въпроси, се преминава към гласуване.
Чл. 12. (1) За откритите заседания на Комисията се води съкратен протокол, в който се отбелязва дневния ред на заседанието и всички взети решения, както и аудио и/или аудио-визуален запис. Протоколът се подписва от председателя на Комисията и от водещия протокола и заедно с аудио и/или аудио-визуалния запис се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно на следващия ден след заседанието.
(2) В 5-дневен срок от заседанието на Комисията, чрез транскрибиране на аудио и/или аудио-визуалния запис в текст, служебно се изработва пълен протокол от заседанието, който се предоставя на председателя на Комисията за съгласуване и корекции. Протоколът се подписва от председателя на Комисията и от изработилия протокола и се публикува на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно 7 дни след заседанието. Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарната зала, освен ако Комисията реши друго.
(3) За закритите заседания на Комисията се води стенографски протокол. Протоколите от закритите заседания са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация или друг нормативен акт.
Чл. 13. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други комисии, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 14. (1) Докладите на постоянните комисии се правят от техните председатели или от определен от Комисията докладчик.
(2) В доклада се отразяват взетото от комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(3) Докладите и становищата на Комисията се представят в пленарно заседание от председателя на Комисията или от определен от него заместник-председател или член.
(4) Докладите на постоянните комисии от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 15. (1) Законопроекти, уреждащи една и съща материя, се разглеждат едновременно.
(2) Законопроектите, внесени от Министерския съвет, се разглеждат с предимство.
(3) Законопроекти, внесени от народни представители, се представят от тях.
Чл. 16. (1) Към Комисията по енергетика се създава постоянно действаща Подкомисия за наблюдение на дейността на Комисията за енергийно и водно регулиране, наричана по-нататък „подкомисията”.
(2) Числеността и поименният състав на подкомисията се определят с явно гласуване, с мнозинство повече от половината от всички членове, проведено на заседание на Комисията, по предложение на председателя на Комисията.
Чл. 17. (1) Комисията по енергетика може при необходимост да образува от своя състав работни групи по определени от Комисията или нейния председател въпроси.
(2) Задачите, съставът и ръководството на подкомисиите и работните групи се определят от Комисията.
(3) Комисията може да привлича нещатни сътрудници за изготвяне на становища по конкретни законопроекти.
Чл. 18. Всички държавни органи и длъжностни лица от държавната и общинската администрация и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията, в указан от нея срок, но не по късно от 10 дни, дори когато сведенията представляват държавна или служебна тайна, и да се явят при покана от Народното събрание.
Заключителни разпоредби
Чл. 19. По въпроси, неуредени в настоящите Вътрешни правила работа на Комисията по енергетика, се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 20. Настоящите Вътрешни правила за работа на Комисията по енергетика са изготвени на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
ПЕТДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТА НА
КОМИСИЯТА ПО ЕНЕРГЕТИКА
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (1) С тези правила се урежда редът за работа на Комисията по енергетика, наричана по-нататък „Комисията“.
(2) Комисията осъществява дейността си съобразно Конституцията и законите на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС) и неговите решения, както и настоящите Вътрешни правила.
(3) Разходите, необходими за дейността на Комисията, се утвърждават ежегодно от председателя на Народното събрание по предложение на председателя на Комисията.
Чл. 2. (1) Комисията се състои от председател, заместник-председатели и членове, избрани от състава на Народното събрание.
(2) Административното, деловодното, организационно-техническото и експертното подпомагане на дейността на Комисията се осъществява от служителите, назначени в Комисията.
Чл. 3. (1) Ръководството на Комисията организира работата ѝ въз основа на информацията и материалите, постъпващи в Комисията.
(2) Председателят на Комисията:
1. определя дневния ред, свиква и ръководи заседанията ѝ;
2. поддържа връзки и осъществява координация и взаимодействие с ръководствата на другите комисии и с председателя на Народното събрание;
3. осъществява взаимодействие с ръководствата на министерствата, с други ведомства, с общините и техните сдружения, с професионални, браншови и други организации, имащи отношение към дейността на Комисията;
4. разпределя постъпилите в Комисията законопроекти и проекти на други актове, писма, жалби, предложения или друга входяща кореспонденция от министерства, други ведомства, общини, организации и граждани на съответните служители за изготвяне на становища, предложения, отговори на въпроси и други или за изпращане по компетентност;
5. осъществява и други функции, определени с Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
(3) При отсъствие на председателя, той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията. При липса на упълномощаване, председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията.
Раздел II
Предмет на дейност на Комисията
Чл. 4. (1) Комисията разглежда законопроекти, Годишната програма по чл. 116 от ПОДНС и проекти за решения, решения по чл. 91 ПОДНС, декларации, обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание, изготвя доклади, предложения и становища по тях.
(2) Комисията може да възлага по чл. 17 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание извършването на последваща оценка на въздействието на законите, която има за цел установяване на тяхната ефективност и степен на постигане на целите.
Чл. 5. (1) Комисията в рамките на своите правомощия наблюдава степента на усвояване и целесъобразното и законосъобразното изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз в областта на енергетиката.
(2) Комисията в съответствие със своя предмет на дейност наблюдава за законосъобразното и целесъобразното изразходване на средствата от държавния бюджет, като предоставя получената информация на подкомисията за контрол на публичните средства, както и на Комисията по превенция и противодействие на корупцията.
(3) Наблюдението по ал. 1 и 2 се осъществява в рамките на открити заседания на Комисията, след предоставяне на всички постъпили материали на членовете й.
(4) За осъществяване на задълженията си по предходните алинеи Комисията по решение на 1/3 от членовете й може да привлича експерти в съответната сфера, както и да иска изслушване на министъра на енергетиката по конкретни въпроси.
(5) Комисията може да задължи държавните органи, длъжностните лица от държавната и общинската администрация, членовете на управителни и контролни органи на търговски дружества или други юридически лица с държавно или общинско участие и гражданите да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията.
Чл. 6. (1) Всяка първа сряда на месеца, министърът на енергетиката се явява пред Комисията и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията на самото заседание. Отправените въпроси следва да се отнасят до конкретни политики.
(2) Всяка парламентарна група има право на два актуални устни въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(3) Министърът отговаря на въпроса веднага след задаването му. В случай на отсъствие на министъра по болест или командировка извън страната, председателят на Комисията, съгласувано с него определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът - на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. (1) По инициатива на председателя на Комисията, могат да се извършват изслушвания на регулаторни органи, както и на други държавни органи и органи на управление на дружества с държавно участие по въпроси, засягащи държавни или обществени интереси в енергийната област. Право да искат отправяне на покана до тези органи имат и една трета от членовете на Комисията, като в този случай председателят организира изпращането на поканата.
(2) При провеждане на изслушването вносителят на предложението прави изложение на въпросите в рамките на 5 минути. Всяко от изслушваните лица информира Комисията по въпросите, предмет на изслушването, в рамките на 10 минути. Всяка от парламентарните групи има право на 2 въпроса общо към всички изслушвани лица, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група – общо на един въпрос, всеки въпрос в рамките на 2 минути. Изслушваните лица отговарят след задаването на всеки въпрос до 5 минути. Парламентарните групи имат право да изразят отношение към отговорите на изслушваните лица в рамките на 5 минути след задаването на всички въпроси.
Раздел III
Заседания на Комисията
Чл. 8. (1) Комисията се свиква на заседание от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете ѝ или от председателя на Народното събрание, заедно с проект за дневен ред. Когато няма избрано ръководство на Комисията, заседанието й се води от определен от председателя на Народното събрание неин член.
(2) Заседанията на Комисията са редовни и извънредни.
(3) Редовните заседания на Комисията се провеждат най-малко веднъж месечно, в сряда от 14:15 часа. При необходимост, могат да се провеждат и извънредни заседания.
(4) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се определят от председателя на Комисията и се обявяват най-малко 48 часа преди тяхното провеждане чрез електронна поща и чрез интернет страницата на Народното събрание, освен в случаите по ал. 7.
(5) Предложения за дневен ред или за промени в предложения дневен ред може да прави всеки член на Комисията.
(6) Съобщенията за дневния ред и материалите на народните представители се предоставят чрез електронна поща.
(7) Денят или часът на редовните заседания могат да се променят от председателя на Комисията при необходимост или във връзка с работата на Народното събрание. Членовете на комисията се уведомяват своевременно по подходящ начин.
(8) В случаите, когато се налага провеждането на извънредни заседания на Комисията, дневният ред се обявява едновременно с насрочването им. Членовете на Комисията се уведомяват своевременно за извънредните заседания, като материалите, включени в дневния ред, могат да им се предоставят и в деня на провеждане на съответното заседание.
(9) Изготвянето на съобщенията, поставянето им на определените места, уведомяването на членовете на Комисията, размножаването и предоставянето на материалите, поканите за участие на други лица в заседанията, както и всички останали действия, необходими за организацията и провеждането на заседанията, се осигуряват от служителите в Комисията.
Чл. 9. (1) Заседанията на Комисията са открити. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи. Комисията може да реши отделни заседания да бъдат закрити.
(2) Заседанията на Комисията се провеждат в сградите на Народното събрание. По изключение Комисията може да реши да проведе заседания и извън столицата.
(3) За участие в заседанията на Комисията се канят вносителите на законопроектите, представители на министерства, други държавни ведомства, общини и техни сдружения, професионални и други организации, имащи отношение към разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание.
(4) Всеки член на Комисията може да покани за участие в нейно открито заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите от Комисията законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание.
(5) Представители на граждански, синдикални, съсловни, браншови и други организации може да присъстват на откритите заседания, като заявят това писмено до председателя на Комисията най-късно 24 часа преди провеждането на съответното заседание. Те може да представят свои писмени становища, както и да вземат участие в разискванията по разглежданите от Комисията законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание, на което са поканени да присъстват, отнасящи се до предмета им на дейност. Становищата се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(6) Народните представители, които не са членове на Комисията, могат да участват във всички нейни заседания без право да гласуват.
(7) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(8) Участващите в заседанията на Комисията са длъжни да спазват изискванията за защита на класифицираната информация и за защита на личните данни, както и да не разгласяват сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
Чл. 10. (1) Председателят на Комисията открива заседанието, когато е налице необходимия кворум.
(2) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато в хода на заседанието се установи, че кворум не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 28 от ПОДНС, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(3) Решенията на Комисията се вземат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията.
(4) Гласуването е лично.
Чл. 11. (1) В началото на заседанието председателят на Комисията съобщава предварително обявения дневен ред и информира народните представители за лицата, които са поканени да вземат участие и присъстват на заседанието на Комисията, както и за постъпилите от заинтересовани организации писмени становища или предложения по разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред.
(2) Председателят на Комисията ръководи заседанието и дава думата за изказване. Когато народен представител или друго лице, участващо в заседанието, при изказването си се отклонява от обсъждания въпрос, председателят го предупреждава и ако нарушението продължи или се повтори, му отнема думата.
(3) Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се представя от член на Министерския съвет или заместник-министър.
(4) При обсъждане на законопроекти за първо гласуване, внесени от народни представители, след представянето на законопроектите от вносителите, председателят на Комисията може да даде думата за становище на представители на министерствата или други ведомства, присъстващи на заседанието.
(5) След представяне на законопроектите по ал. 3 и ал. 4, председателят на Комисията дава думата за изказване на народните представители и представителите на организации, присъстващи на заседанието.
(6) При изказване в заседание на Комисията, народен представител, който има конфликт на интереси по обсъждан въпрос, е длъжен да заяви това предварително.
(7) Експертите, присъстващи на заседанието, могат да вземат отношение по разглежданите въпроси с разрешение на председателя на Комисията.
(8) След изчерпване на желаещите да вземат отношение по разглежданите въпроси, се преминава към гласуване.
Чл. 12. (1) За откритите заседания на Комисията се води съкратен протокол, в който се отбелязва дневния ред на заседанието и всички взети решения, както и аудио и/или аудио-визуален запис. Протоколът се подписва от председателя на Комисията и от водещия протокола и заедно с аудио и/или аудио-визуалния запис се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно на следващия ден след заседанието.
(2) В 5-дневен срок от заседанието на Комисията, чрез транскрибиране на аудио и/или аудио-визуалния запис в текст, служебно се изработва пълен протокол от заседанието, който се предоставя на председателя на Комисията за съгласуване и корекции. Протоколът се подписва от председателя на Комисията и от изработилия протокола и се публикува на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно 7 дни след заседанието. Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарната зала, освен ако Комисията реши друго.
(3) За закритите заседания на Комисията се води стенографски протокол. Протоколите от закритите заседания са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация или друг нормативен акт.
Чл. 13. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други комисии, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 14. (1) Докладите на постоянните комисии се правят от техните председатели или от определен от Комисията докладчик.
(2) В доклада се отразяват взетото от комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(3) Докладите и становищата на Комисията се представят в пленарно заседание от председателя на Комисията или от определен от него заместник-председател или член.
(4) Докладите на постоянните комисии от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 15. (1) Законопроекти, уреждащи една и съща материя, се разглеждат едновременно.
(2) Законопроектите, внесени от Министерския съвет, се разглеждат с предимство.
(3) Законопроекти, внесени от народни представители, се представят от тях.
Чл. 16. (1) Към Комисията по енергетика се създава постоянно действаща Подкомисия за наблюдение на дейността на Комисията за енергийно и водно регулиране, наричана по-нататък „подкомисията”.
(2) Числеността и поименният състав на подкомисията се определят с явно гласуване, с мнозинство повече от половината от всички членове, проведено на заседание на Комисията, по предложение на председателя на Комисията.
Чл. 17. (1) Комисията по енергетика може при необходимост да образува от своя състав работни групи по определени от Комисията или нейния председател въпроси.
(2) Задачите, съставът и ръководството на подкомисиите и работните групи се определят от Комисията.
(3) Комисията може да привлича нещатни сътрудници за изготвяне на становища по конкретни законопроекти.
Чл. 18. Всички държавни органи и длъжностни лица от държавната и общинската администрация и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията, в указан от нея срок, но не по късно от 10 дни, дори когато сведенията представляват държавна или служебна тайна, и да се явят при покана от Народното събрание.
Заключителни разпоредби
Чл. 19. По въпроси, неуредени в настоящите Вътрешни правила работа на Комисията по енергетика, се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 20. Настоящите Вътрешни правила за работа на Комисията по енергетика са изготвени на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
2024
- юли
- август
- септември
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Документ (Click to sort Ascending) | Файл |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Законопроект (Click to sort Ascending) |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Проекторешение (Click to sort Ascending) |
---|
2024
- юли
- август
- септември
- октомври
2024
- юли
- август
- септември
2024
- юли
- август
- септември
- октомври