Парламентарни комисии

0
народни представители
към
14/03/2025
Подреди по
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ПЕТДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА
ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА
КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (1) С тези правила се определят редът, организацията на работа и дейността на Постоянната комисия по здравеопазването на 50-ото Народно събрание, наричана по-нататък „Комисията“.
(2) Комисията осъществява своята дейност въз основа на Конституцията на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и действащото законодателство.
Чл. 2. (1) Комисията се състои от 21 народни представители, в това число председател и трима заместник - председатели.
(2) Ръководството на Комисията организира работата й въз основа на информацията, която постъпва в Комисията.
Чл. 3. (1) Председателят на Комисията ръководи нейните заседания, поддържа връзки с председателя на Народното събрание, с председателите на другите комисии и представлява Комисията пред държавните органи, неправителствените организации и гражданите.
(2) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи Комисията. При липса на упълномощаване председателят на Народното събрание възлага на един от заместник-председателите да ръководи Комисията.
(3) Административното, експертното, организационно-техническото и деловодното подпомагане на дейността на Комисията се осъществява от експертни сътрудници, назначени на трудово правоотношение в Комисията.
Раздел II
Предмет на дейност на Комисията
Чл. 4. (1) Комисията разглежда законопроекти, годишната програма по чл. 116 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, проекти за решения, декларации и обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание.
(2) По законопроектите, проектите за актове на Народното събрание и другите предложения по ал. 1, Комисията изготвя доклади, предложения и становища, които се представят на Народното събрание.
(3) Комисията, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава степента на усвояване и целесъобразното и законосъобразното изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз, като предоставя информацията на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
(4) Комисията, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава за законосъобразното и целесъобразното изразходване на средствата от държавния бюджет, като предоставя получената информация на подкомисията за контрол на публичните средства, както и на Комисията по превенция и противодействие на корупцията.
(5) За осъществяване на задълженията си по ал. 1, 2, 3 и 4 Комисията, освен възможността да привлича експерти в съответната сфера, може да иска изслушване на съответния ресорен министър по конкретни въпроси.
Чл. 5. (1) Комисията може да извършва изслушвания, проучвания и анкети по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на здравеопазването.
(2) С решение на Комисията, по отделни проблеми, могат да се възлагат и проучвания на общественото мнение на специализирани институции.
(3) Комисията може да организира дискусии, кръгли маси и други форуми по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на здравеопазването, с участието на всички заинтересовани страни.
Чл. 6. (1) В началото на заседанията на Комисията, всеки първи четвъртък на месеца, министърът на здравеопазването се явява пред Комисията и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията на самото заседание. В случай на отсъствие на министъра поради болест или командировка извън страната, председателят на Комисията съгласувано с него определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(2) Отправените въпроси по ал. 1, изречение първо трябва да се отнасят до конкретни политики и не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(3) Всяка парламентарна група има право на два актуални устни въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група - общо на два въпроса.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1, изречение първо се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси. Министърът на здравеопазването отговаря веднага след задаването на всеки въпрос.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът - на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. Разходите, необходими за дейността на Комисията, се утвърждават от председателя на Народното събрание по предложение на председателя на Комисията.
Раздел III
Заседания на Комисията
Чл. 8. (1) Комисията провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Комисията провежда редовни заседания най-малко веднъж месечно, в четвъртък от 14:30 часа, по време на сесиите на Народното събрание.
(3) При необходимост може да се провеждат извънредни заседания на Комисията извън посочения ден и час по ал. 2, с дневен ред, обявен по реда на чл. 11, ал. 4.
(4) По изключение Комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
Чл. 9. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други комисии на Народното събрание за разглеждане на общи въпроси.
(2) Заседанията по ал. 1 се ръководят по споразумение от един от председателите.
(3) При съвместни заседания всяка комисия взима поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 10. Комисията се свиква на заседание заедно с проект на дневен ред от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание.
Чл. 11. (1) Дневният ред на редовните заседания се предлага от председателя на Комисията или от председателя на Народното събрание, когато заседанието се провежда по негово искане.
(2) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено от председателя на Комисията на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронна поща до членовете на Комисията.
(3) Дневният ред за редовните заседания на Комисията се обявява най-късно 48 часа преди тяхното провеждане.
(4) В случаите, когато се провеждат извънредни заседания на Комисията, техният дневен ред се обявява едновременно с насрочването им.
(5) Материалите, свързани с дневния ред по ал. 2 или 4, се предоставят на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на предварително посочена електронна поща от всеки един от членовете на Комисията, а по изключение – на хартиен носител в деня на заседанието на Комисията.
Чл. 12. (1) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове.
(2) Когато в хода на заседанието се установи, че кворум не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 28 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(3) Решенията на Комисията се приемат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията. Гласуването е лично.
Чл. 13. (1) Членовете на Комисията удостоверяват присъствието си на заседание с подписи в създадения за целта присъствен списък, който се съхранява от председателя или от определен от него сътрудник на Комисията.
(2) За отсъствието си от заседание членовете на Комисията предварително уведомяват председателя или упълномощения заместник-председател в случаите по чл. 3, ал. 2.
(3) При неоправдано отсъствие от заседание на Комисията се прилага разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание-приложение към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 14. (1) Заседанията на Комисията са открити и се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(2) Комисията може да реши отделно нейно заседание или част от него да бъде закрито.
(3) В случаите по ал. 2 в заседанието участват членовете на Комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от Комисията.
Чл. 15. (1) Гражданите, представителите на организациите, физическите и юридическите лица по чл. 31, ал. 1, 2 и 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, както и представителите на държавните органи и длъжностните лица по чл. 27, ал. 2 и 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание присъстват на заседанията на Комисията след писмено упълномощаване, адресирано до председателя на Комисията. Писмата, съдържащи трите имена на упълномощените представители, се изпращат на електронната поща на Комисията не по-късно от 17.00 ч. в деня, предхождащ заседанието.
(2) Представителите на организациите по ал. 1 може да представят писмени становища и по тяхна инициатива имат право да присъстват на заседанията на Комисията и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване режима на достъп в Народното събрание и на изискванията за достъп по ал. 1. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието.
(3) Представителите на организациите по ал. 1, представили писмени становища, се канят да присъстват на заседанията на Комисията, при спазване режима на достъп в Народното събрание и на изискванията за достъп по ал. 1.
(4) Представители на граждански организации може да присъстват на заседанията на Комисията при разглеждане на въпросите по чл. 31, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, при спазване режима на достъп в Народното събрание и на изискванията за достъп по ал. 1, като списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(5) Държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация, членовете на управителни и контролни органи на търговски дружества или други юридически лица с държавно или общинско участие в капитала и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията в указания от нея срок.
Чл. 16. (1) За откритите заседания на Комисията се води съкратен протокол, в който се отбелязва дневният ред на заседанието и всички взети решения, както и аудио и/или аудио-визуален запис. Протоколът се подписва от председателя на Комисията и от водещия протокола и заедно с аудио и/или аудио-визуалния запис се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно на следващия ден след заседанието.
(2) В 5-дневен срок от заседанието на Комисията, чрез транскрибиране на аудио и/или аудио-визуалния запис в текст, служебно се изработва пълен протокол от заседанието, който се предоставя на председателя на Комисията за съгласуване и корекции. Протоколът се подписва от председателя на Комисията и от изработилия протокола и се публикува на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно 7 дни след заседанието. Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарната зала, освен ако Комисията реши друго.
(3) За закритите заседания на Комисията се води стенографски протокол. Протоколите от закритите заседания на Комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Раздел IV
Разглеждане на законопроекти и други актове на Народното събрание
Чл. 17. (1) Комисията разглежда разпределените й законопроекти не по-рано от 72 часа от получаването им от членовете на Комисията, освен ако Комисията реши друго.
(2) Законопроектите по ал. 1 се разглеждат, когато към тях са приложени мотиви, справките по чл. 70, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и предварителната оценка на въздействието по чл. 70, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 18. (1) Когато Комисията е определена като водеща комисия по законопроекти, внесени от народни представители, председателят на Комисията изисква становище от Министерския съвет или от съответния ресорен министър, както и от заинтересованите организации, включително за нотифицирането в съответствие с Директива (ЕС) 2015/1535 и за органа на изпълнителната власт, компетентен да изготви нотификационните документи. Министерският съвет или съответният ресорен министър дава становище в срок до две седмици от поискването му, освен ако е постъпило мотивирано искане за удължаване на срока, който не може да бъде по-дълъг от срока по чл. 21, ал. 3.
(2) По законопроекти, регулиращи трудови и осигурителни отношения, в случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия, председателят на Комисията изисква становище от Националния съвет за тристранно сътрудничество.
(3) По законопроекти, регулиращи права на хората с увреждания, в случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия, председателят на Комисията изисква становище от Националния съвет за интеграция на хората с увреждания.
(4) По законопроекти, свързани с правомощия на общините, в случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия, председателят на Комисията изисква становище от Националното сдружение на общините в Република България.
(5) Граждани и юридически лица могат да представят писмени становища по законопроектите.
(6) В случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия становищата по ал. 1, 2, 3, 4 и 5 се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание и се предоставят на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на предварително посочена електронна поща от всеки един от народните представители.
(7) Липсата на становища по ал. 1, 2, 3, 4 и 5, след изтичане на определения срок за представянето им, не спира обсъждането на законопроекта.
(8) Представители на държавните органи, длъжностните лица и гражданите присъстват на заседания на Комисията по покана на нейното ръководство, както и в случаите по чл. 27, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Поканените са длъжни да се явят пред Комисията и да предоставят поисканата им информация.
Чл. 19. (1) При разглеждането на законопроект на първо гласуване, когато Комисията е определена като водеща, преди да го обсъди по същество, Комисията извършва проверка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и при наличие на несъответствия препоръчва на вносителя чрез председателя на Народното събрание да го приведе в съответствие в 7-дневен срок от уведомяването на вносителя. В този случай срокът по чл. 21, ал. 3 спира да тече.
(2) При разглеждането на законопроекти на първо гласуване, когато Комисията е определена като водеща, Комисията провежда публично обсъждане на законопроектите при спазване на чл. 31 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и след изтичане на сроковете, определени за становища.
Чл. 20. (1) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се изслушва становището на вносителя. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се представя от член на Министерския съвет или заместник-министър.
(2) Комисията разглежда на първо гласуване законопроектите по чл. 4, ал. 1 след като изслуша становището на вносителите в рамките на 10 минути.
(3) Народен представител, който не е вносител на законопроект по чл. 4, ал. 1, може да обосновава своето становище при разглеждането му на първо гласуване в рамките на 5 минути.
(4) Разпоредбите на ал. 2 и 3 се прилагат и при обсъждане от Комисията на проектите за решения по чл. 4, ал. 1.
Чл. 21. (1) Докладите на Комисията се изготвят от председателя или от определен от Комисията докладчик.
(2) В доклада се отразяват взетото от Комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(3) Докладите по законопроектите се представят на Народното събрание от Комисията за първо гласуване не по-късно от два месеца от тяхното внасяне и се публикуват незабавно на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(4) В случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия, докладът за първо гласуване съдържа резултатите от публичното обсъждане по чл. 19, ал. 2, от проверката по чл. 19, ал. 1 и оценка на очакваните последици от прилагането на закона, включително и финансовите, както и резюме на постъпилите становища и обобщено становище на Комисията.
(5) Докладите на Комисията от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 22. (1) Комисията може да образува от своя състав подкомисии, както и работни групи.
(2) Ръководството и членовете на подкомисиите и работните групи по ал. 1 се избира с явно гласуване, с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията. Гласуването е лично.
(3) В определения от Комисията срок подкомисиите и работните групи по ал. 2 изготвят доклад с анализ на конкретните проблеми и проект на становище на Комисията.
(4) Председателят на Комисията може да кани експерти за работа по изготвяне на доклади и становища по отделни законопроекти, в рамките на утвърдените за това средства по чл. 7.
(5) Комисията може да създава обществени съвети от представители на граждански организации, които да я консултират. Съставът на обществените съвети се избира по реда на ал. 2.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на заседание на Комисията по здравеопазването, проведено на 18 юли 2024 г.
§ 2. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 3. Изпълнението на Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по здравеопазването се възлага на председателя на Комисията по здравеопазването.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
Д-Р АЛЕКСАНДЪР СИМИДЧИЕВ
ПЕТДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА
ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА
КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (1) С тези правила се определят редът, организацията на работа и дейността на Постоянната комисия по здравеопазването на 50-ото Народно събрание, наричана по-нататък „Комисията“.
(2) Комисията осъществява своята дейност въз основа на Конституцията на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и действащото законодателство.
Чл. 2. (1) Комисията се състои от 21 народни представители, в това число председател и трима заместник - председатели.
(2) Ръководството на Комисията организира работата й въз основа на информацията, която постъпва в Комисията.
Чл. 3. (1) Председателят на Комисията ръководи нейните заседания, поддържа връзки с председателя на Народното събрание, с председателите на другите комисии и представлява Комисията пред държавните органи, неправителствените организации и гражданите.
(2) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи Комисията. При липса на упълномощаване председателят на Народното събрание възлага на един от заместник-председателите да ръководи Комисията.
(3) Административното, експертното, организационно-техническото и деловодното подпомагане на дейността на Комисията се осъществява от експертни сътрудници, назначени на трудово правоотношение в Комисията.
Раздел II
Предмет на дейност на Комисията
Чл. 4. (1) Комисията разглежда законопроекти, годишната програма по чл. 116 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, проекти за решения, декларации и обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание.
(2) По законопроектите, проектите за актове на Народното събрание и другите предложения по ал. 1, Комисията изготвя доклади, предложения и становища, които се представят на Народното събрание.
(3) Комисията, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава степента на усвояване и целесъобразното и законосъобразното изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз, като предоставя информацията на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
(4) Комисията, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава за законосъобразното и целесъобразното изразходване на средствата от държавния бюджет, като предоставя получената информация на подкомисията за контрол на публичните средства, както и на Комисията по превенция и противодействие на корупцията.
(5) За осъществяване на задълженията си по ал. 1, 2, 3 и 4 Комисията, освен възможността да привлича експерти в съответната сфера, може да иска изслушване на съответния ресорен министър по конкретни въпроси.
Чл. 5. (1) Комисията може да извършва изслушвания, проучвания и анкети по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на здравеопазването.
(2) С решение на Комисията, по отделни проблеми, могат да се възлагат и проучвания на общественото мнение на специализирани институции.
(3) Комисията може да организира дискусии, кръгли маси и други форуми по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на здравеопазването, с участието на всички заинтересовани страни.
Чл. 6. (1) В началото на заседанията на Комисията, всеки първи четвъртък на месеца, министърът на здравеопазването се явява пред Комисията и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията на самото заседание. В случай на отсъствие на министъра поради болест или командировка извън страната, председателят на Комисията съгласувано с него определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(2) Отправените въпроси по ал. 1, изречение първо трябва да се отнасят до конкретни политики и не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(3) Всяка парламентарна група има право на два актуални устни въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група - общо на два въпроса.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1, изречение първо се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси. Министърът на здравеопазването отговаря веднага след задаването на всеки въпрос.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът - на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. Разходите, необходими за дейността на Комисията, се утвърждават от председателя на Народното събрание по предложение на председателя на Комисията.
Раздел III
Заседания на Комисията
Чл. 8. (1) Комисията провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Комисията провежда редовни заседания най-малко веднъж месечно, в четвъртък от 14:30 часа, по време на сесиите на Народното събрание.
(3) При необходимост може да се провеждат извънредни заседания на Комисията извън посочения ден и час по ал. 2, с дневен ред, обявен по реда на чл. 11, ал. 4.
(4) По изключение Комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
Чл. 9. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други комисии на Народното събрание за разглеждане на общи въпроси.
(2) Заседанията по ал. 1 се ръководят по споразумение от един от председателите.
(3) При съвместни заседания всяка комисия взима поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 10. Комисията се свиква на заседание заедно с проект на дневен ред от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание.
Чл. 11. (1) Дневният ред на редовните заседания се предлага от председателя на Комисията или от председателя на Народното събрание, когато заседанието се провежда по негово искане.
(2) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено от председателя на Комисията на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронна поща до членовете на Комисията.
(3) Дневният ред за редовните заседания на Комисията се обявява най-късно 48 часа преди тяхното провеждане.
(4) В случаите, когато се провеждат извънредни заседания на Комисията, техният дневен ред се обявява едновременно с насрочването им.
(5) Материалите, свързани с дневния ред по ал. 2 или 4, се предоставят на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на предварително посочена електронна поща от всеки един от членовете на Комисията, а по изключение – на хартиен носител в деня на заседанието на Комисията.
Чл. 12. (1) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове.
(2) Когато в хода на заседанието се установи, че кворум не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 28 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(3) Решенията на Комисията се приемат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията. Гласуването е лично.
Чл. 13. (1) Членовете на Комисията удостоверяват присъствието си на заседание с подписи в създадения за целта присъствен списък, който се съхранява от председателя или от определен от него сътрудник на Комисията.
(2) За отсъствието си от заседание членовете на Комисията предварително уведомяват председателя или упълномощения заместник-председател в случаите по чл. 3, ал. 2.
(3) При неоправдано отсъствие от заседание на Комисията се прилага разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание-приложение към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 14. (1) Заседанията на Комисията са открити и се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(2) Комисията може да реши отделно нейно заседание или част от него да бъде закрито.
(3) В случаите по ал. 2 в заседанието участват членовете на Комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от Комисията.
Чл. 15. (1) Гражданите, представителите на организациите, физическите и юридическите лица по чл. 31, ал. 1, 2 и 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, както и представителите на държавните органи и длъжностните лица по чл. 27, ал. 2 и 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание присъстват на заседанията на Комисията след писмено упълномощаване, адресирано до председателя на Комисията. Писмата, съдържащи трите имена на упълномощените представители, се изпращат на електронната поща на Комисията не по-късно от 17.00 ч. в деня, предхождащ заседанието.
(2) Представителите на организациите по ал. 1 може да представят писмени становища и по тяхна инициатива имат право да присъстват на заседанията на Комисията и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване режима на достъп в Народното събрание и на изискванията за достъп по ал. 1. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието.
(3) Представителите на организациите по ал. 1, представили писмени становища, се канят да присъстват на заседанията на Комисията, при спазване режима на достъп в Народното събрание и на изискванията за достъп по ал. 1.
(4) Представители на граждански организации може да присъстват на заседанията на Комисията при разглеждане на въпросите по чл. 31, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, при спазване режима на достъп в Народното събрание и на изискванията за достъп по ал. 1, като списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(5) Държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация, членовете на управителни и контролни органи на търговски дружества или други юридически лица с държавно или общинско участие в капитала и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на Комисията в указания от нея срок.
Чл. 16. (1) За откритите заседания на Комисията се води съкратен протокол, в който се отбелязва дневният ред на заседанието и всички взети решения, както и аудио и/или аудио-визуален запис. Протоколът се подписва от председателя на Комисията и от водещия протокола и заедно с аудио и/или аудио-визуалния запис се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно на следващия ден след заседанието.
(2) В 5-дневен срок от заседанието на Комисията, чрез транскрибиране на аудио и/или аудио-визуалния запис в текст, служебно се изработва пълен протокол от заседанието, който се предоставя на председателя на Комисията за съгласуване и корекции. Протоколът се подписва от председателя на Комисията и от изработилия протокола и се публикува на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно 7 дни след заседанието. Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарната зала, освен ако Комисията реши друго.
(3) За закритите заседания на Комисията се води стенографски протокол. Протоколите от закритите заседания на Комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Раздел IV
Разглеждане на законопроекти и други актове на Народното събрание
Чл. 17. (1) Комисията разглежда разпределените й законопроекти не по-рано от 72 часа от получаването им от членовете на Комисията, освен ако Комисията реши друго.
(2) Законопроектите по ал. 1 се разглеждат, когато към тях са приложени мотиви, справките по чл. 70, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и предварителната оценка на въздействието по чл. 70, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 18. (1) Когато Комисията е определена като водеща комисия по законопроекти, внесени от народни представители, председателят на Комисията изисква становище от Министерския съвет или от съответния ресорен министър, както и от заинтересованите организации, включително за нотифицирането в съответствие с Директива (ЕС) 2015/1535 и за органа на изпълнителната власт, компетентен да изготви нотификационните документи. Министерският съвет или съответният ресорен министър дава становище в срок до две седмици от поискването му, освен ако е постъпило мотивирано искане за удължаване на срока, който не може да бъде по-дълъг от срока по чл. 21, ал. 3.
(2) По законопроекти, регулиращи трудови и осигурителни отношения, в случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия, председателят на Комисията изисква становище от Националния съвет за тристранно сътрудничество.
(3) По законопроекти, регулиращи права на хората с увреждания, в случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия, председателят на Комисията изисква становище от Националния съвет за интеграция на хората с увреждания.
(4) По законопроекти, свързани с правомощия на общините, в случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия, председателят на Комисията изисква становище от Националното сдружение на общините в Република България.
(5) Граждани и юридически лица могат да представят писмени становища по законопроектите.
(6) В случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия становищата по ал. 1, 2, 3, 4 и 5 се публикуват на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание и се предоставят на членовете на Комисията чрез изпращане на електронно съобщение на предварително посочена електронна поща от всеки един от народните представители.
(7) Липсата на становища по ал. 1, 2, 3, 4 и 5, след изтичане на определения срок за представянето им, не спира обсъждането на законопроекта.
(8) Представители на държавните органи, длъжностните лица и гражданите присъстват на заседания на Комисията по покана на нейното ръководство, както и в случаите по чл. 27, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Поканените са длъжни да се явят пред Комисията и да предоставят поисканата им информация.
Чл. 19. (1) При разглеждането на законопроект на първо гласуване, когато Комисията е определена като водеща, преди да го обсъди по същество, Комисията извършва проверка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и при наличие на несъответствия препоръчва на вносителя чрез председателя на Народното събрание да го приведе в съответствие в 7-дневен срок от уведомяването на вносителя. В този случай срокът по чл. 21, ал. 3 спира да тече.
(2) При разглеждането на законопроекти на първо гласуване, когато Комисията е определена като водеща, Комисията провежда публично обсъждане на законопроектите при спазване на чл. 31 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и след изтичане на сроковете, определени за становища.
Чл. 20. (1) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се изслушва становището на вносителя. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се представя от член на Министерския съвет или заместник-министър.
(2) Комисията разглежда на първо гласуване законопроектите по чл. 4, ал. 1 след като изслуша становището на вносителите в рамките на 10 минути.
(3) Народен представител, който не е вносител на законопроект по чл. 4, ал. 1, може да обосновава своето становище при разглеждането му на първо гласуване в рамките на 5 минути.
(4) Разпоредбите на ал. 2 и 3 се прилагат и при обсъждане от Комисията на проектите за решения по чл. 4, ал. 1.
Чл. 21. (1) Докладите на Комисията се изготвят от председателя или от определен от Комисията докладчик.
(2) В доклада се отразяват взетото от Комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(3) Докладите по законопроектите се представят на Народното събрание от Комисията за първо гласуване не по-късно от два месеца от тяхното внасяне и се публикуват незабавно на сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(4) В случаите, когато Комисията е определена като водеща комисия, докладът за първо гласуване съдържа резултатите от публичното обсъждане по чл. 19, ал. 2, от проверката по чл. 19, ал. 1 и оценка на очакваните последици от прилагането на закона, включително и финансовите, както и резюме на постъпилите становища и обобщено становище на Комисията.
(5) Докладите на Комисията от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез сайта на Комисията на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 22. (1) Комисията може да образува от своя състав подкомисии, както и работни групи.
(2) Ръководството и членовете на подкомисиите и работните групи по ал. 1 се избира с явно гласуване, с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на Комисията. Гласуването е лично.
(3) В определения от Комисията срок подкомисиите и работните групи по ал. 2 изготвят доклад с анализ на конкретните проблеми и проект на становище на Комисията.
(4) Председателят на Комисията може да кани експерти за работа по изготвяне на доклади и становища по отделни законопроекти, в рамките на утвърдените за това средства по чл. 7.
(5) Комисията може да създава обществени съвети от представители на граждански организации, които да я консултират. Съставът на обществените съвети се избира по реда на ал. 2.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на заседание на Комисията по здравеопазването, проведено на 18 юли 2024 г.
§ 2. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 3. Изпълнението на Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по здравеопазването се възлага на председателя на Комисията по здравеопазването.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
Д-Р АЛЕКСАНДЪР СИМИДЧИЕВ
2024
- юли
- август
- септември
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Документ (Click to sort Ascending) | Файл |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Законопроект (Click to sort Ascending) |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Проекторешение (Click to sort Ascending) |
---|
2024
- юли
- август
- септември
- октомври
2024
- юли
- август
- септември
2024
- юли
- август
- септември
- октомври